● Noua paradigmă pentru
mașinile super sport: prezentarea primului automobil electrificat de înaltă
performanță Lamborghini, cu 1015 CP
● Arhitectură
revoluționară, cu motor V12 aspirat natural, combinat cu o cutie de viteze
transversală cu opt trepte, dublu ambreiaj și trei motoare electrice.
● 13 moduri de
conducere și tracțiune integrală disponibile și în modul complet electric, pentru
o experiență de condus absolută
● Aerodinamica și
designul creează sinergii între eficiență, funcționalitate și stil
● Experiență complet captivantă pentru șofer și pasager cu noul Lamborghini Infotainment System
Sant’Agata Bolognese, 31
martie 2023 – La
cea de-a 60-a aniversare a mărcii, Automobili Lamborghini prezintă Revuelto,
primul super sportiv V12 hibrid HPEV (High Performance Electrified Vehicle).
Revuelto definește o nouă paradigmă în ceea ce privește performanța,
sportivitatea și plăcerea de a conduce prin noua sa arhitectură - design
inovator, aerodinamică cu eficiență maximă și un nou concept de structură din
carbon. 1015 CP sunt generați de puterea combinată a unui motor cu combustie
complet nou, împreună cu trei motoare electrice, alături de o cutie de viteze
cu dublu ambreiaj, care își face debutul pe un Lamborghini cu motor în 12
cilindri.
Grupul
motopropulsor combină elemente specifice de mare putere: noul motor termic de
127 CP/litru funcționează în sinergie cu două motoare frontale cu flux axial, care
oferă un raport greutate-putere excepțional, cu un motor electric cu flux
radial poziționat deasupra cutiei de viteze cu dublu ambreiaj cu opt trepte,
care debutează pe un Lamborghini cu 12 cilindri. Cele trei motoare electrice
sunt alimentate de un pachet de baterii litiu-ion de mare putere (4500 W/kg)
care permit, de asemenea, un mod de rulare complet electric.
„Noul
Revuelto este o piatră de hotar în istoria Lamborghini și un pilon important în
strategia noastră de electrificare a Direzione Cor Tauri”, a declarat Stephan
Winkelmann, Președinte și CEO Lamborghini. Este o mașină inovatoare, dar în
același timp fidelă ADN-ului nostru: V12 este un simbol emblematic al
moștenirii și istoriei noastre super-sportive. Revuelto s-a născut pentru a sparge
convențiile, combinând un nou motor cu 12 cilindri cu tehnologia hibridă,
creând echilibrul perfect între emoția pe care clienții noștri își doresc să o
trăiască la volan și necesitatea de a reduce emisiile.”
Fibra
de carbon, produsă cu măiestrie artizanală în fabrica de la Sant’Agata
Bolognese, este principalul element structural al noului automobil, folosită nu
numai la monofuselaj și cadru, ci și pentru multe elemente ale caroseriei.
Utilizarea pe scară largă a fibrei de carbon și a materialelor ușoare,
combinată cu puterea motorului, contribuie la obținerea celui mai bun raport
greutate-putere din istoria Lamborghini: 1,75 kg/CP.
Noul
Revuelto combină aceste atribute pentru a ajunge la performanță de top în segmentul
său: accelerație de la 0 la 100 km/h în doar 2,5 secunde și o viteză maximă de
peste 350 km/h. Aceste date se combină cu dinamismul său excepțional, datorită
introducerii vectorizării electrice a cuplului și tracțiunii pe patru roți disponibile
și în modul de rulare complet electric, asigurând aceleași performanțe atât pe
circuit, cât și în utilizarea zilnică.
„Cu
Revuelto ducem experiența de a conduce un Lamborghini la un nivel
superior", a declarat Rouven Mohr, Chief Technical Officer Lamborghini.
"Revuelto face un pas semnificativ
în ceea ce privește capacitatea de reacție pentru rezultate impresionante
în orice mediu.”
Revuelto
aduce viitorul designului Lamborghini pe stradă, astăzi. Păstrează ADN-ul
exclusivist al designului mărcii, dar stabilește un limbaj stilistic complet
nou. Evocă legendarele mașini Lamborghini V12 din trecut datorită formei sale,
în timp ce noile proporții deschid ușa spre viitor.
Deși
Revuelto marchează un salt extraordinar către un design complet nou, atât
pentru exterior, cât și pentru interior, inspirația legendelor trecutului, cu
motoare V12, se menține clară. Începând cu prototipul Countach din 1971 și
proporțiile sale perfecte, dezvoltate pe o singură linie longitudinală, marca a
fost responsabilă pentru crearea unui stil pur și esențializat, contextualizat
în era spațială. Prototipul a definit ADN-ul Lamborghini V12 și a introdus unul
dintre cele mai distinctive elemente: ușile foarfece, cu deschidere verticală,
care contribuie la crearea caracterului Revuelto.
„Revuelto
este adrenalină palpabilă”, spune Mitja Borkert, Lamborghini Head of Design. „Designul
noului Lamborghini Revuelto deschide o ușă fascinantă spre viitorul limbajului
nostru unic de design." De la prima vedere, Revuelto este un Lamborghini
V12 de generație viitoare, cu toate liniile care îmbrățișează monococa și permit
vizualizarea grupului motopropulsor V12 HPEV.”
„Semnătura
unică și recognoscibilă în formă de Y este semnificativă în această nouă eră,
iar interiorul este un pas extraordinar în definirea noii direcții de design a
Lamborghini. Filozofia noastră de "a te simți ca un pilot" transpare
în fiecare detaliu: șoferul și pasagerul sunt profund integrați în designul în
formă de Y al tabloului de bord și al consolei centrale, replicând senzația de
cockpit de mașină de curse, dar cu un echilibru perfect intuitiv între
comenzile digitale și cele fizice."
Cu
Revuelto, Lamborghini lansează o nouă cursă spațială, inaugurând un limbaj de
design care se adaptează la provocările impuse de electrificare și prefigurând
formele și proporțiile mașinilor super sport din viitorul apropiat. Designul
este inspirat de elemente aerospațiale, caracterizat de suprafețe sculptate,
înglobate de două linii care pornesc din față și îmbrățișează habitaclul și
motorul, până la țevile de eșapament de formă hexagonală.
Elementele
aerospațiale se îmbină armonios cu silueta musculoasă începând din față: forma
de bot de rechin a capotei late, monolitice, din fibră de carbon transmite un
sentiment de putere și viteză. Acest lucru este susținut de grupurile de faruri
cu lumini de zi în formă de Y - o trăsătură stilistică distinctivă a designului
contemporan Lamborghini - încadrate de lame aerodinamice care conectează
splitter-ul cu capota în sine. Lamelele laterale, situate în spatele pasajelor
roților din față, canalizează fluxul de aer de-a lungul părților laterale și
concavităților pronunțate ale ușilor către prizele de aer laterale, care
prezintă muchii ascuțite care răspund stilistic săgeților din față.
Plafonul
alocă mai mult spațiu pentru cap, păstrând calitățile estetice și funcțiile
aerodinamice specifice. Profilul retras canalizează aerul către aripa din
spate, dar în același timp oferă mai mult spațiu pentru cap în habitaclu - atât
pentru șofer, cât și pentru pasager.
Partea
din spate este un tribut adus modelului V12 hibrid. Motorul longitudinal
complet expus, evidențiază inima mecanică a Revuelto, conectându-l vizual cu
evacuarea dublă, hexagonală, încadrată de aripile cu profil geometric și de
blocurile optice cu semnături luminoase în formă de Y.
"Y"
este, de asemenea, semnul distinctiv al designului interior orientat către
șofer, influențat de filosofia "simte-te ca un pilot". Interiorul
reflectă designul inovator complet nou al exteriorului: fiecare aspect al
interiorului este clar Lamborghini, combinând un echilibru perfect între
experiența digitală și cea fizică, atât în timpul condusului zilnic, cât și pe circuit.
Centrul de interes vizual al interiorului găzduiește un profil pronunțat din
fibră de carbon, cu un design de "navă spațială" care înglobează
gurile de aerisire centrale și ecranul tactil vertical de 8,4", inima
tehnologică a mașinii.
Cu
Revuelto, Lamborghini inițiază o nouă experiență de conducere imersivă și
partajată, în care pilotul și copilotul pot vizualiza simultan aceleași
informații pe ecrane – unul de 12,3" pe partea șoferului și altul de
9,1" instalat pe partea pasagerului. Revuelto introduce funcția
"swipe" într-un Lamborghini, permițând pilotului și copilotului să
mute aplicațiile și informațiile de pe ecranul central pe ecranele laterale cu
aceeași ușurință intuitivă și gestuală ca și în cazul utilizării unui
smartphone. Cele trei ecrane digitale nu numai că răspund nevoii de curățenie
stilistică care a permis eliminarea majorității butoanelor fizice, dar
implementează noi funcții care permit pilotului să se concentreze pe deplin
asupra condusului, la fel ca într-o mașină de curse.
Volanul
a fost inspirat din lumea curselor și din experiența cu Essenza SCV12. Cele
patru rotoare amplasate pe spițe sunt folosite pentru a selecta atât modurile
de condus, cât și sistemul de ridicare a mașinii și înclinarea eleronului.
Designul intuitiv al interiorului și al comenzilor oferă o senzație specifică Lamborghini:
butoanele sunt folosite pentru a activa semnalizatoarele și controlul pornirii,
printre alte funcții, permițând în același timp șoferului să mențină în
permanență controlul optim al volanului.
Revuelto
juxtapune personalitatea sa de mașină super sport, inspirată de circuit, cu un
caracter conceput pentru condusul de zi cu zi, cu o funcționalitate
excepțională. În etapele de proiectare s-a acordat o atenție semnificativă
pentru a se asigura că habitaclul este spațios și practic, dar și perfect
echipat pentru ieșirile pe circuit. Designul plafonului oferă cu 26 mm mai mult
spațiu pentru cap decât Aventador Ultimae, în timp ce noul monofuselaj oferă cu
84 mm mai mult spațiu pentru picioare, lăsând spațiu suplimentar în spatele
scaunelor pentru bagaje până la dimensiunea unei genți de golf. Acest spațiu se
adaugă la compartimentul de sub capota din față, care poate găzdui două geamantane
de cabină. În plus, pentru mai mult confort, au fost incluse elemente
funcționale, precum compartimentele de depozitare situate sub panoul de bord
central și între cele două scaune, precum și un suport de pahare încorporat în
panoul de bord de pe partea pasagerului.
Personalizare
Revuelto
este modelul Lamborghini de serie care oferă cel mai mare potențial de
personalizare. Sunt disponibile 400 de culori de caroserie împreună cu mai
multe opțiuni de personalizare la dispoziția clientului, permițând crearea unei
mașini super sport complet individuale. Sportivitatea durabilă a lui Revuelto
nu se oprește la specificațiile tehnice ale hibridului plug-in: toate vopselele
folosite sunt pe bază de apă, nu pe bază de solvenți.
Sustenabilitatea
continuă în interiorul mașinii, reflectând atenția companiei de a evita risipa,
un modus operandi al universului Lamborghini. Materialele pentru tapițerie sunt
croite în „selleria” Lamborghini utilizând utilaje de ultimă generație: acest
lucru limitează risipa cât mai mult posibil, fără a afecta măiestria și broderiile
artizanale - puncte de excelență Lamborghini.
Habitaclul
se caracterizează prin prezența fibrei de carbon vizibile utilizate pe panoul
de bord, în orificiile de aerisire hexagonale și pentru a încadra tabloul de
bord și orificiile centrale. Tapițeria combină pielea fină cu noua țesătură
ultrauşoară Corsa-Tex, din microfibră Dinamica®, realizată din poliester
reciclat printr-un proces de producție pe bază de apă. Clientul își poate
personaliza interiorul mașinii optând pentru un amestec echilibrat de piele și
Corsa-Tex, sau poate opta pentru un material în funcție de preferințele sale,
cu 70 de opțiuni de culoare disponibile.
Aerodinamica
Funcțiile
și stilul împărtășesc o misiune unică pe Lamborghini Revuelto: eficiența aerodinamică.
Noua structură a super sportivei are cerințe de design diferite în comparație
cu Aventador, iar acestea au influențat dezvoltarea aerodinamică a mașinii.
Dezvoltarea s-a bazat pe patru piloni: eficiență; sinergie între componente;
integrarea între componente și design.
Eficiența
optimă a fost obținută prin combinarea forței deportante mari cu rezistența la
frecare redusă la minimum. Unul dintre elementele cheie în această strategie
este noul eleron activ din spate, creat pentru a asigura cele mai bune
performanțe aerodinamice în orice condiții de condus. Din acest motiv, au fost
dezvoltate actuatoare complet noi, gestionând optim sarcina în fiecare
situație, prin trei setări diferite.
Poziția
eleronului se modifică în funcție de modul de conducere și de dinamică, sau
poate fi schimbată manual de către șofer în funcție de preferințele sale,
folosind rotorul dedicat de pe volan. Poziția „închis” asigură o rezistență
minimă, de exemplu atunci când conduceți în modul electric. Această poziție
este, de asemenea, cea mai potrivită pentru economia de combustibil.
Îmbunătățește valorile vitezei maxime, asigurând în același timp stabilitate.
Pe de altă parte, „poziția de forță deportantă ridicată” maximizează forța deportantă
optimizând agilitatea și manevrabilitatea modelului Revuelto.
Secțiunea
frontală a noii mașini super sport de la Sant'Agata se remarcă printr-un
splitter din fibră de carbon cu o muchie radială în partea centrală și
înclinată în partea laterală, generând vortexuri care cresc sarcina frontală și
deviază aerul, evitând roțile. Zona centrală are o formă care canalizează
fluxul către patru generatoare de vortex din spate, constând în lame curbe
înguste, poziționate sub mașină, care sunt esențiale pentru creșterea energiei
fluxului de aer care trece pe sub mașină. Acest lucru, la rândul său, generează
forță deportantă suplimentară și direcționează fluxul de aer către difuzor,
care nu a fost niciodată atât de extrem la un V12. Difuzorul îndeplinește funcții
aerodinamice prin extragerea fluxului de intrare din partea inferioară a
caroseriei printr-un sistem de canalizare diferențiat între partea centrală cu
o înclinare scăzută (11° față de 7° de la Aventador Ultimae) și partea laterală
cu o înclinare mare (15°). vs. 8° din Aventador Ultimae). Difuzorul
îndeplinește și o funcție structurală și una de răcire pentru compartimentul
motor.
Pe
scurt, noua abordare de design a permis modelului Revuelto să crească sarcina
aerodinamică frontală cu 33% și sarcina spate cu 74% în comparație cu Aventador
Ultimae (în condiții de încărcare maximă).
Sinergia
dintre componente este evidentă în accentul pus pe modelul de răcire care
distinge noul Lamborghini Revuelto. Radiatorul frontal generează aer cald care
trebuie gestionat corect pentru a nu afecta performanța radiatoarelor laterale.
Lamelele orientate spre exterior, de pe grila de evacuare a radiatorului din
față, direcționează fluxul de aer fierbinte departe de roată și departe de
radiatoarele laterale, în timp ce aripioarele situate de ambele părți ale barei
de protecție față reduc rezistența aerodinamică.
Toate
elementele au fost proiectate pentru a optimiza fluxurile de aer. Chiar și
mânerele ușilor îndeplinesc o funcție aerodinamică datorită profilului aripii
cu secțiune în Y: o soluție care le permite să devieze fluxul de aer pe care îl
primesc de la capota frontală către una dintre aripioarele orizontale situate
lateral, direcționându-l către radiator.
Integrarea
maximă între componente este evidentă la modelul de răcire al sistemului de
frânare, unde aerodinamica devine parte a sistemului. Perechea de deflectoare
pentru suspensie față și grila din interiorul pasajelor de roată sunt concepute
pentru a îmbunătăți nu numai răcirea frânelor față – deflectoarele atrag aer
din difuzorul față și îl canalizează către frână – dar sunt concepute și pentru
a reduce rezistența în interiorul roții, limitând orice fenomene de compresie
în timp ce crește sarcina în față.
În
partea din spate, cele două conducte NACA situate în fața roților din spate
colectează debitul de sub caroserie și îl direcționează către conducta de
răcire a frânelor din spate.
Acoperișul
din fibră de carbon joacă, de asemenea, un rol aerodinamic important cu o
funcție structurală care îmbunătățește spațiul interior. Designul profilului
aripii, cu o parte centrală scobită, direcționează aerul către prizele de aer
din spate și, în consecință, către invertorul și motorul electric situat pe
cutia de viteze, în timp ce volumele laterale ale plafonului oferă mai mult
spațiu pentru cap atât șoferului, cât și pasagerului.
Monofuselaj
Revuelto
se bazează pe un nou șasiu inspirat din aeronautică, „monofuselajul”. Pe lângă
o monococă realizată în întregime din fibră de carbon multi-tehnologică, are o structură
frontală din compozite - un material special din fibre scurte de carbon
îmbibate în rășină. Această tehnologie a fost dezvoltată și utilizată de
Lamborghini în primele sale aplicații structurale încă din 2008.
Monofuselajul
reprezintă un mare pas înainte față de Aventador, în ceea ce privește
rigiditatea la torsiune, calitățile ușoare și dinamica de conducere. Mai mult
decât atât, Revuelto este prima mașină super sport echipată cu o structură
frontală 100% fibră de carbon: fibra de carbon este folosită și pentru
structurile conice din față, pentru a asigura un nivel de absorbție a energiei
semnificativ mai mare în comparație cu o structură tradițională, din metal –
dublu față de cadrul frontal din aluminiu al lui Aventador – combinat cu o
reducere substanțială a greutății.
Monofuselajul
Revuelto este cu 10% mai ușor decât șasiul Aventador, iar cadrul frontal este
cu 20% mai ușor decât predecesorul său din aluminiu. Rigiditatea la torsiune a
fost, de asemenea, îmbunătățită cu o valoare de 40.000 Nm/°, în creștere cu
+25% față de Aventador și garantând cele mai bune capacități dinamice din
clasă.
Conceptul
de design care stă la baza dezvoltării noului monofuselaj se bazează pe
integrarea maximă între componente. Acest lucru este optimizat datorită introducerii
unei tehnologii extinse de Forged Composites, precum și dezvoltării inelului
basculant monolitic. Această utilizare a fibrei de carbon face ca modelul
Revuelto să fie unic în arena mașinilor super sportive: componenta cu un singur
element în formă de inel este realizată din CFRP (plastic ranforsat cu fibră de
carbon) și formează structura de susținere a mașinii. Inelul basculant închide
și conectează elementele din compozite, cum ar fi podeaua, firewallul frontal
și stâlpul A.
Pentru
construcția acoperișului a fost păstrată tehnologia mai tradițională, dar nu
mai puțin eficientă, de producere a compozitelor în autoclav cu material
preimpregnat. Fibra de carbon autoclavată îndeplinește cerințe tehnice,
estetice și de calitate ridicate, completate de măiestria în procesul foarte
specializat de aplicare manuală, care rezultă din anii de producție internă de
componente din materiale compozite, orientată spre calitate. Este o decizie de
fabricație care oferă, de asemenea, clientului o versatilitate maximă în ceea
ce privește personalizarea plafonului.
Șasiul
din spate este fabricat din aliaje de aluminiu cu rezistență ridicată și
prezintă două turnări goale importante în zona cupolei din spate: acestea
integrează turnurile de șoc ale suspensiei din spate și suspensiile grupului de
propulsie într-o singură componentă cu profil de inerție închis, garantând o
reducere semnificativă a greutății, creșterea rigidității si reducerea substanțială
a numărului de linii de sudură.
Revuelto
reprezintă un nou „T zero” în ce privește utilizarea fibrei de carbon în
producția de mașini, rezumat în acronimul AIM (Automation, Integration,
Modularity). „Automatizarea” se referă la introducerea proceselor automatizate
și digitalizate în transformarea materialelor, păstrând în același timp
producția tradițională Lamborghini, cum ar fi în disciplina compozitelor.
„Integrarea”
se referă la îmbinarea mai multor funcții într-o singură componentă, prin
dezvoltarea turnării prin compresie. Acest proces folosește polimeri preîncălziți
pentru a permite producerea de componente cu o gamă largă de lungimi, grosimi
și complexitate, asigurând o integrare optimă între componente, pentru a
garanta o rigiditate ridicată la torsiune. În cele din urmă, „Modularitatea” se
referă la modularizarea tehnologiilor aplicate care sunt, prin urmare, mai
flexibile și mai eficiente, pentru a răspunde tuturor cerințelor și
caracteristicilor produsului.
Grup
motopropulsor și aspect
Mașina
prezintă un aspect și un grup motopropulsor fără precedent: motorul V12, cu
aspirație naturală de 6,5 litri, montat central, este completat de trei motoare
electrice, dintre care unul este integrat în noua cutie de viteze cu opt trepte
și dublu ambreiaj. Acesta este montat transversal și plasat pentru prima dată
în spatele motorului cu combustie. În ceea ce era tunelul de transmisie, încă
de pe vremea lui Countach, există acum o baterie litiu-ion, care alimentează
motoarele electrice.
Motoarele
electrice sporesc livrarea de putere la turații scăzute și pot, de asemenea,
transforma noul Revuelto într-o mașină pur electrică, reducând emisiile totale
de CO2 cu 30%, în comparație cu Aventador Ultimae.
O
arhitectură unică
Lamborghini
a fost sinonim cu motoarele V12 încă de la înființarea companiei. Primul model
Lamborghini care a avut acest motor caracteristic a fost emblematicul 350GT,
lansat în 1963. Prima dată când un motor electric a fost adăugat unui motor cu
ardere internă cu 12 cilindri într-un Lamborghini a fost în 2019, cu Sián, care
a folosit un motor electric de 25 kW pentru a susține generația anterioară de
V12, stocând energia electrică într-un supercapacitor.
Revuelto
introduce o arhitectură hibridă fără precedent și o nouă generație de motoare
V12. Mașina este lansată ca primul vehicul electrificat de înaltă performanță -
HPEV: o mașină super sport hibridă, echipată cu o baterie ușoară, de mare
putere, litiu ion, situată în tunelul de transmisie din secțiunea centrală a
șasiului. Este o soluție inovatoare, concepută pentru a reduce emisiile în
comparație cu generația anterioară V12, maximizând în același timp performanța.
Noul
motor L545 are o capacitate de 6,5 litri și este cel mai ușor și mai puternic
motor cu 12 cilindri realizat vreodată de Lamborghini. În total, cântărește
doar 218 kilograme: cu 17 kilograme mai puțin decât cel al Aventador-ului.
Revuelto are motorul rotit la 180 de grade comparativ cu Aventador-ul. Superquadro V12 generează 825 CP
la 9250 de rotații pe minut, datorită sistemului de distribuție reproiectat
care suportă maxim 9500 de rotații pe minut. Puterea specifică este de 127 CP
pe litru, cea mai mare putere din istoria motoarelor Lamborghini cu 12
cilindri, în timp ce cuplul maxim este de 725 Nm la 6750 rotații pe minut.
Conductele
de admisie a aerului către cilindri au fost reproiectate pentru a crește
aportul de aer și a garanta un flux optim de aer în camera de ardere. Arderea
în interiorul motorului propriu-zis a fost, de asemenea, optimizată, datorită
reglării ionizării în cameră, cu ajutorul a două unități de control: o soluție
deja utilizată la Aventador și transferată acum la noul model. Noul sistem de
combustie se caracterizează, de asemenea, printr-un raport de compresie mărit
(12,6:1, față de 11,8:1 pentru Aventador Ultimae). Dinamica fluidelor din
sistemul de evacuare a fost, de asemenea, îmbunătățită pentru a reduce
contrapresiunea la turații ridicate și pentru a crește puterea specifică.
Încă
de la început, mașinile Lamborghini au fost renumite pentru sunetul lor unic,
emoționant și inconfundabil. O atenție deosebită a fost acordată "coloanei
sonore" a noului L545 pentru a sublinia tonul motorului, deja melodios la
turații joase și apoi crescând
echilibrat și natural.
Tracțiune
integrală electrică
Revuelto
păstrează una dintre cele mai puternice tradiții ale Lamborghini: tracțiunea
integrală. Pe lângă motorul cu ardere internă care furnizează putere roților
din spate, o pereche de motoare electrice își fac acum debutul pe puntea din
față, fiecare furnizând tracțiune uneia dintre roțile din față. Există, de
asemenea, un al treilea motor electric poziționat deasupra cutiei de viteze cu
dublu ambreiaj cu opt trepte, care poate furniza energie roților din spate, în
funcție de modul de conducere selectat și de condiții.
Cuplul
combinat de la motorul cu combustie și cele trei motoare electrice oferă
niveluri de performanță unice chiar și în segmentul mașinilor sport, cu 725 Nm
produși de motorul cu ardere internă și 350 Nm de la fiecare dintre motoarele
electrice din față. În total, sistemul de propulsie oferă o putere maximă
combinată de 1015 CP.
Cele
două motoare electrice din față sunt unități de flux axial răcite cu ulei și
oferă un raport greutate-putere excepțional: 18,5 kilograme de la fiecare
dintre unitățile de 110 kW. Pe lângă faptul că furnizează putere roților din
față, acestea au și o funcție de vectorizare a cuplului, care optimizează
dinamica de conducere și recuperează energia produsă la frânare. Când se află în
modul electric, Revuelto are tracțiune față doar pentru a optimiza consumul de
energie, în timp ce tracțiunea electrică pe puntea spate este activată la
cerere, atunci când este necesar.
Lamborghini
Revuelto este echipat cu un acumulator litiu-ion cu putere specifică mare (4500
W/kg) situat în tunelul central, menținând centrul de greutate cât mai jos
posibil și asigurând o distribuție optimă a greutății. Bateria este protejată
de un strat structural inferior și este conectată la motoarele electrice din față,
motorul electric din spate și o unitate de reîncărcare integrată.
Bateria
are 1550 mm lungime, 301 mm înălțime și 240 mm lățime și conține celule cu o
capacitate totală de 3,8 kWh. Când încărcarea scade la zero, aceasta poate fi
reîncărcată utilizând atât sistemele de încărcare de acasă, cât și coloanele de
încărcare de până la 7 kW și se reîncarcă complet în doar 30 de minute. De
asemenea, poate fi reîncărcată prin frânare regenerativă, de la roțile din față
sau direct de la motorul V12, în doar șase minute.
Intrarea
în viteză
Adoptarea
unei noi platforme a determinat decizii tehnice inovatoare care vizează cutia
de viteze: centrul nervos al unității hibride plug-in. Pentru a atinge obiectivele
noului model, a fost dezvoltată o nouă unitate de transmisie compactă, capabilă
să răspundă nevoilor unei unități electrice atât de puternice, iar după
Revuelto aceasta va continua să echipeze următoarea generație de mașini sport
de la Sant'Agata Bolognese. Încorporarea unui dublu ambreiaj ca soluție eficientă
și orientată spre performanță, asigură gestionarea optimă a cuplului de 725 Nm
la 6750 rpm de la motorul cu ardere internă Revuelto.
Noua
cutie de viteze cu opt trepte este poziționată transversal în spatele motorului
V12 longitudinal, pentru a lăsa spațiu în tunel pentru bateria litiu-ion, care
alimentează motoarele electrice. Este o soluție tehnică unică în lumea
mașinilor de înaltă performanță și plasează Lamborghini încă o dată în elita ingineriei
auto. Dispunerea acestor elemente ajută la menținerea unui ampatament redus al mașinii și susține o
distribuție eficientă a greutății pentru cea mai bună dinamică de condus.
În
cei 60 de ani de existență Lamborghini, doar alte două mașini V12 au fost
echipate cu o cutie de viteze transversală spate: revoluționarul Miura, lansat
în 1966, care a adoptat și un layout de motor transversal centru-spate; și
Essenza SCV12, un hypercar pentru circuit, cu motor longitudinal și cutie de
viteze transversală portantă.
Structura
internă a noii cutii de viteze are doi arbori distincți, spre deosebire de cei
trei obișnuiți. Unul gestionează vitezele pare, celălalt gestionează vitezele
impare. Ambele cuplează același rotor. Acest aspect ajută la menținerea
greutății totale, economisind totodată spațiu.
Dezvoltarea
unei transmisii cu dublu ambreiaj (DCT) cu opt trepte vine din dorința de a
crea o unitate care să ofere tot ceea ce este necesar pentru condusul sportiv,
cum ar fi schimbarea rapidă a treptelor de viteză, în timp ce includerea unui
al optulea raport ajută la optimizarea consumului de combustibil și a
manevrabilității în timpul deplasării.
O
caracteristică specială este „reducerea continuă a treptelor de viteză”, care reduce
rapid mai multe trepte la frânare, doar prin apăsarea padelei din stânga,
oferind șoferului senzația de control total.
Făcând
abstracție de componentele electrice, noua cutie de viteze DCT este mai ușoară
și mai rapidă în ceea ce privește viteza de schimbare, în comparație cu
unitatea cu ambreiaj dublu cu șapte trepte, care este utilizată în gama
Huracán. Dispunerea transversală a permis, de asemenea, un interior mai spațios
al cabinei, creând mai mult spațiu în spatele șoferului și al pasagerului,
pentru a îmbunătăți confortul.
Cutia
de viteze cu dublu ambreiaj este extrem de compactă; doar 560 mm lungime, 750
mm lățime și 580 mm înălțime. Greutatea totală este de doar 193 kg, iar ea
include o nouă componentă fundamentală pentru arhitectura hibridă a mașinii:
motorul electric spate, cu o putere maximă de 110 kW și un cuplu maxim de 150
Nm.
Situat
deasupra cutiei de viteze, acest motor electric funcționează ca motor de
pornire și generator. În plus furnizează energie motoarelor electrice din față
prin intermediul bateriei din tunelul de transmisie. În modul complet electric,
poate furniza putere și roților din spate care, pe lângă motoarele electrice
care acționează roțile din față, permite tracțiunea electrică integrală. Modul
în care funcționează sistemul depinde de modul de conducere cuplat, datorită
unui mecanism de decuplare cu un sincronizator dedicat, care permite conectarea
la cutia de viteze cu dublu ambreiaj. Atunci când furnizează putere
suplimentară motorului V12 cu ardere internă, motorul electric se află în
poziția P3, separat de cutia de viteze, în timp ce se deplasează în poziția P2
pentru a reîncărca bateria la turații mici și atunci când este parcat, servind
și un motor de pornire.
În
poziția P3, Revuelto poate deveni o mașină electrică cu tracțiune integrală, în
funcție de modul de conducere selectat, continuând tradiția Lamborghini cu
tracțiune integrală chiar și în modul electric.
Treapta
de marșarier este susținută de cele două motoare electrice față, deși, dacă
este nevoie de un plus de impuls, motorul electric din spate se poate activa și
el, fapt care activează puntea și roțile spate. Ca rezultat, Revuelto poate controla
toate cele patru roți în modul electric chiar și în marșarier, în condiții de
aderență scăzută.
Experiență
de conducere absolută
Revuelto
a fost proiectat și dezvoltat pentru a oferi emoție și control absolut în toate
situațiile și în toate condițiile de aderență, oferind șoferului un nivel de
încredere și o legătură cu mașina nemaiîntâlnite până acum.
Printre
inovațiile care plasează Revuelto în vârful categoriei sale se numără
arhitectura și echilibrul mașinii, conceptul de ultimă generație al șasiului și
designul aerodinamic, precum și noul sistem de propulsie hibrid, care face
posibilă maximizarea aportului motorului electric și introducerea de noi moduri
de condus, inclusiv tracțiunea integrală electrică, pentru un total de 13
moduri diferite de condus.
Automobilul
dispune de o configurație fără precedent: un motor V12 de 6,5 litri așezat
natural în poziție centrală, trei motoare electrice, dintre care două sunt
amplasate pe puntea față și unul integrat în noua transmisie cu dublu ambreiaj
cu 8 trepte, amplasată pentru prima dată în spatele motorului cu combustie și
transversal față de V12. Tunelul de transmisie, un spațiu rezervat în mod obișnuit
pentru cutia de viteze încă din perioada Countach, este acum locația unei noi
baterii litiu-ion cu putere specifică ridicată, care acționează motoarele
electrice.
Noua
configurație permite o distribuție optimă a greutății (44% în față și 56% în spate),
aducându-le mai aproape de centrul de greutate și optimizând lungimea distanței
dintre roți, rezultând un echilibru perfect care face ca Revuelto să fie extrem
de agil și eficient atât pe șosea, cât și în curbele unui circuit. Această
capacitate este, de asemenea, îmbunătățită de rigiditatea crescută a barelor
stabilizatoare (+11% în față și +50% în spate), precum și de spațiul de bracaj
redus (-10% față de Aventador Ultimae): o abordare deja testată cu succes pe
Huracán STO[3]. Capacitatea lui Revuelto este completată de sistemul de
direcție pe patru roți, care contribuie semnificativ la senzația de mașină
agilă, receptivă și compactă, dar în același timp stabilă și precisă, dar și de
anvelopele Bridgestone Potenza Sport special concepute, cu o amprentă frontală
mai generoasă (+4% în comparație cu Aventador Ultimae).
Datorită
punții, cu Revuelto, Lamborghini introduce pentru prima dată în istoria sa
sistemul electric de vectorizare a cuplului și inaugurează sistemul Lamborghini
Dinamica Veicolo 2.0. Vectorizarea electrică a cuplului sporește agilitatea
mașinii în virajele înguste, precum și stabilitatea în virajele de mare viteză,
distribuind cuplul în mod optim pe fiecare roată și lucrând în strânsă legătură
cu sistemul de direcție pe patru roți. În plus, spre deosebire de sistemele
convenționale, noul sistem de vectorizare a cuplului intervine asupra frânelor
doar atunci când este strict necesar, pentru a maximiza eficiența și a asigura
un stil de condus mai natural, precum și un nivel și mai ridicat de
performanță. La frânare, puntea și motorul electric din spate contribuie la
decelerare, reducând presiunea asupra frânelor și reîncărcând în același timp
bateria.
Șasiul
are, de asemenea, o contribuție substanțială la dinamica automobilului.
Revuelto este primul Lamborghini echipat cu noul monofuselaj inspirat de
aviație, o structură integrală ultraușoară din fibră de carbon (cântărind cu
10% mai puțin decât șasiul Aventador) care combină performanțele ridicate de
absorbție a energiei cu o rigiditate crescută (+25% față de Aventador), ceea ce
face ca Revuelto să fie excepțional de stabil și contribuie la senzația
generală de mașină compactă și cu reacții prompte.
Aerodinamica
activă joacă un rol esențial, atingând noi niveluri de eficiență și forță
aerodinamică: +61% și, respectiv, +66%, în situații de sarcină mare, în
comparație cu Aventador Ultimae, în special datorită designului splitter-ului
frontal și plafonului care canalizează fluxurile de aer către eleronul spate de
înaltă eficiență. Aerodinamica funcționează în sinergie cu suspensia
semi-activă în y, controlată de sistemul Lamborghini Vertical Control, conceput
special pentru Revuelto, care gestionează electronic schimburile de forțe
verticale, cum ar fi transferurile bruște de sarcină în timpul conducerii pe circuit,
adaptând suspensia și comportamentul eleronului spate în timp real.
Pentru
a răspunde la cele mai ridicate exigențe în materie de performanță, sistemul de
frânare și sistemul de răcire a frânei au fost, de asemenea, reproiectate. Mașina
dispune de cea mai recentă generație CCB Plus (Carbon Ceramic Brakes Plus).
Etrierele din față, cu zece pistoane în loc de șase, sunt combinate cu discuri
de 410x38mm (în locul precedentului, de 400x38mm de la Aventador Ultimae) iar în
spate sunt etriere cu 4 pistoane și discuri de 390x32mm (în locul precedentelor,
de 380x38mm). Discurile sunt acoperite de un strat de fricțiune pentru o mai
bună performanță, management termic mai eficient și confort acustic la frânare.
Aerodinamica
contribuie la eficiența sistemului, deoarece perechea de benzi de suspensie din
față și grilele din interiorul pasajelor roților sunt concepute pentru a
îmbunătăți nu numai răcirea frânelor din față – deflectoarele atrag aerul din
difuzorul față și îl canalizează către frână – dar sunt modelate pentru a
reduce rezistența în interiorul benei roții, limitând orice fenomene de
compresiune, crescând în același timp sarcina în față. În plus, cele două
conducte NACA, situate în fața roților din spate, colectează debitul din partea
inferioară a caroseriei și îl direcționează către conducta de răcire a frânei
din spate.
Alături
de noul sistem hibrid, debutează trei noi moduri de conducere: Recharge, Hybrid
și Performance, care vor fi combinate cu modurile Città (City), Strada, Sport
și Corsa, selectabile prin intermediul celor două rotoare situate pe volanul
reproiectat, pentru un total de 13 setări dinamice care evidențiază diferitele
personalități și potențialul lui Revuelto, în funcție de situație și de tipul
de drum, sau de pistă, pe care este condus.
Città,
de exemplu, este modul de conducere conceput pentru condusul zilnic în centrele
urbane, integral cu emisii zero. Dacă bateria litiu-ion, care alimentează
motoarele electrice, trebuie reîncărcată și nu există stații de încărcare
disponibile, motorul V12 intervine pentru a o reîncărca complet (mod Recharge) în
doar căteva minute. Acest lucru face posibil, de exemplu, accesul în centrelor
istorice ale orașelor cu restricții de emisii - în regim electric. Sistemul de
suspensie, controlul tracțiunii și cutia de viteze oferă confort maxim, la fel
cum rezistența aerodinamică redusă face din Città cel mai eficient mod de
consum, cu putere maximă limitată la 180 CP.
Modul
Strada este perfect potrivit pentru conducerea dinamică de zi cu zi și
călătoriile lungi, combinând confortul ridicat cu sportivitatea ridicată, generând
până la 886 CP de putere. V12 este mereu activ, asigurând și o constantă
reîncărcare a bateriei care este optimizată și împinsă la maximum în modul
Reîncărcare. Axa electrică din față acceptă vectorizarea cuplului, iar
aerodinamica activă lucrează pentru a oferi stabilitate maximă la viteze mari,
de exemplu pe autostradă.
Selectarea modului Sport
schimbă personalitatea vehiculului, iar comportamentul mașinii este setat să
ofere o experiență de condus captivantă și receptivă în fiecare dintre cele
trei moduri combinabile: Recharge, Hybrid and Performance.
Motorul
cu combustie, ajutat de sistemul hibrid, este activ în toate cele trei
situații, oferind o putere maximă de 907 CP cu sunetul V12 exprimat în tonurile
sale cele mai convingătoare. Cutia de viteze reacționează rapid, în timp ce
suspensia și aerodinamica sporesc agilitatea mașinii și plăcerea de a conduce
în viraje.
Apogeul
dinamismului și al puterii, atât în ceea ce privește performanța, cât și
sunetul, este atins în Corsa, modul de conducere conceput pentru a evidenția
capacitățile dinamice ale lui Revuelto pe pistă. În modul Performance, grupul
motopropulsor își exprimă potențialul maxim prin furnizarea de 1015 CP, iar
controlul sistemului hibrid este calibrat pentru a profita la maximum de axa
electrică atât în ceea ce privește vectorizarea cuplului, cât și tracțiunea
integrală, pentru o condus ultra-sportiv, dar accesibil. În modul Corsa
Recharge, este posibil să prioritizați bateria, maximizând reîncărcarea
acesteia. Pentru șoferii experți, este, de asemenea, posibil să dezactivați ESC
pentru a experimenta puterea maximă disponibilă fără comenzi active și pentru a
simți fiorul unui pornire în picioare la putere maximă datorită funcției
„control de lansare”, care poate fi activată ținând apăsat butonul situat în
centrul rotorului stâng.
Cauciucuri
Partenerul
de anvelope al lui Lamborghini pentru Revuelto este Bridgestone, care a
dezvoltat anvelope Potenza Sport personalizate, pentru a spori capacitățile
sportive și de mare viteză ale noii mașini.
Anvelopele
premium de înaltă performanță Potenza Sport sunt disponibile ca echipare mixtă
cu 265/35 ZRF20 pe puntea față și 345/30 ZRF21 pe puntea spate, precum și cu
265/30 ZRF21 pe față și 355/25 ZRF22 pe puntea spate, ambele având tehnologie
run-flat. Această tehnologie îi ajută pe șoferi să continue să conducă în
siguranță chiar și după o puncție, pentru cel puțin 80 km la 80 km/h cu o
presiune de 0 bari pentru o liniște suplimentară a șoferilor.
De
asemenea, a fost concepută o combinație de performanță, care prezintă 265/35
ZR20 pe puntea față și pe spate 345/30 ZR21 Potenza Sport (versiunea fără
cameră). Ambele soluții run-flat și tubeless oferă performanțe remarcabile la
viteză mare, precizie și răspuns la direcție, dar și aderență excepțională pe
suprafețe uscate și umede.
Pentru
a răspunde tuturor nevoilor șoferilor lui Revuelto, anvelopele Bridgestone
Blizzak LM005 proiectate la comandă sunt o opțiune pentru utilizare pe timp de
iarnă, oferind o aderență remarcabilă pe zăpadă, împreună cu o direcție
receptivă și precizie pe suprafețe uscate și umede.
Anvelopele
Bridgestone au fost proiectate folosind tehnologia revoluționară de dezvoltare
virtuală a anvelopelor Bridgestone, reducând materiile prime și emisiile în
timpul procesului de dezvoltare.
HMI,
Infotainment, Conectivitate și ADAS
Revuelto
oferă un sistem de interfață uman-mașină (HMI) complet nou, format din trei
afișaje: un grup de instrumente de 12,3 inci, afișaj central de 8,4 inci și, în
plus, un afișaj de 9,1 inci. Sistemul are un aspect nou, cu grafică 3D,
animații, widget-uri și stil. Cele trei afișaje sunt gestionate de un „creier”
tehnologic într-un design unificat, asigurând atât o interfață de utilizator omogenă,
în ceea ce privește culorile și grafica, cât și o interacțiune coerentă pe
toate afișajele.
Noul
sistem de infotainment Revuelto oferă noi funcții care permit personalizarea, pentru
a crea o experiență Lamborghini autentică, captivantă. În special, folosind o
glisare cu două degete, proprietarul poate muta conținutul de infotainment fie
pe panoul de instrumente de control, fie pe afișajul pasagerului. Folosind un
gest similar, proprietarul poate memora setările preferate, astfel încât
acestea să fie la doar o atingere distanță.
Noul
design al volanului este inspirat de interacțiunea cu volanul pe care mașina de
curse Squadra Corse o are, oferind senzațiile pe care le trăiește un pilot.
Revuelto permite pasagerului să se bucure de senzațiile unui copilot, datorită
informațiilor dinamice de conducere disponibile pe afișajul care îi este dedicat.
Sistemul
de navigație este complet reproiectat, folosind hărți descărcate în timp real
pentru a se asigura că sunt mereu actualizate pentru zonele respective.
Calcularea rutei și motorul de căutare sunt semnificativ mai rapide, folosind
servere online. Navigarea încorporează, de asemenea, informații despre trafic
în timp real, vreme și alte informații integrate, cum ar fi o bancă online de
puncte de interes, actualizate continuu, inclusiv locuri de parcare, benzinării
și disponibilitatea punctelor de încărcare. Pe lângă locații, alte informații,
cum ar fi orarul, prețurile și detaliile de utilizare, sunt afișate acolo unde
sunt disponibile.
Amazon
Alexa permite accesul la funcțiile de control ale vehiculului, cum ar fi climatizarea,
navigația și media prin comenzi vocale. Acestea vin pe lângă funcțiile standard
Alexa legate de divertisment și controlul dispozitivelor inteligente de acasă.
Alexa pentru Lamborghini Revuelto integrează și funcționalitatea What3Words
care, împreună cu sistemul de navigație încorporat, permite conducerea în orice
loc din lume, chiar dacă nu există o adresă de destinație precisă.
Lamborghini
Revuelto dispune de un sistem de divertisment perfecționat, cu un design nou,
original. Noul sistem de radio online are mii de posturi disponibile, cu o
funcție de căutare bazată pe popularitate, gen și țară. SiriusXM 360L (pentru
piața din SUA) este o actualizare semnificativă în comparație cu versiunea SiriusXM
anterioară și oferă acum mult mai mult conținut conectat, inclusiv emisiuni,
sport, podcasturi, Pandora și Xtra.
Sistemul
de infotainment conectat Lamborghini Revuelto poate evolua în timp. Cu sistemul
integrat de actualizare software Over-the-Air, automobilului i se vor face actualizări
pentru a oferi conținut suplimentar. Sistemul îmbunătățit acceptă actualizări
nu numai pentru afișajul infotainment, ci și pentru panoul de bord și afișajul
pasagerului.
Lamborghini
Revuelto este conectat la un număr tot mai mare de aplicații suplimentare, care
pot fi personalizate. Siguranța clienților este întotdeauna primordială, de
aceea Lamborghini Revuelto integrează atât apelul de urgență, cât și asistența
rutieră. Sistemul reacţionează proactiv în cazul unei avarii pentru a permite
clientului să primească ajutor. Sistemul de urmărire a vehiculelor Lamborghini
Connect este capabil să detecteze utilizarea neautorizată a mașinii și nu doar
să notifice proprietarul, ci și să comunice cu un centru operativ de securitate
24 de ore din 24, care va ajuta clienții în procesul de recuperare a vehiculului.
Lamborghini Revuelto are suport la nivel mondial, în peste 30 de limbi, pentru
a asigura o experiență de localizare extrem de precisă.
Interacțiunea
cu Lamborghini Revuelto continuă chiar și după ce motorul este oprit. Folosind
aplicația mobilă Lamborghini Unica, proprietarul poate monitoriza constant
starea vehiculului, inclusiv nivelul de combustibil, încărcarea bateriei,
autonomia electrică și poziția exactă a acestuia atunci când este parcat.
Aplicația Unica permite, de asemenea, o serie de operațiuni de la distanță,
precum blocarea și deblocarea ușilor, sunetul claxonului sau activarea
luminilor mașinii, unele funcții disponibile și cu Apple Watch. Proprietarul
are control asupra mașinii sale chiar și atunci când este condus de altcineva.
Pot fi setați parametrii de viteză maximă, precum și limitele orare și de
utilizare prin geolocalizare: dacă mașina depășește o viteză stabilită,
depășește limitele unei zone sau este folosită peste un anumit timp,
proprietarul este avertizat prin intermediul aplicației.
Lamborghini
Revuelto oferă securitate maximă pentru clienții săi. Datele gestionate de automobil
sunt protejate prin aplicarea standardelor de securitate cibernetică și a
regulilor de protecție a datelor. Clientul poate controla întotdeauna ce date
sunt prelucrate conform prevederilor legilor aplicabile, deoarece mașina a fost
proiectată să respecte normele de confidențialitate.
Revuelto
vede Lamborghini implementând pentru prima dată un sistem ADAS (Advanced Driver
Assistance System) complet, care include funcții avansate pentru a îmbunătăți
siguranța și conducerea zilnică, datorită unui sistem sofisticat de camere,
radare și senzori. Pachetul include Active Lane Departure Warning (ALDW), care
monitorizează marcajele benzilor și corectează direcția, în cazul în care șoferul
schimbă din greșeală banda. În plus, Lane Change Warning (LCW) monitorizează
unghiurile moarte și avertizează șoferul cu privire la orice pericol înainte de
a schimba banda. Adaptive Cruise Control (ACC) reglează viteza mașinii și
distanța acesteia față de vehiculul din față, accelerând sau frânând în mod autonom.
Pentru a face manevrarea mai ușoară și mai sigură, Revuelto este echipat cu Rear Cross Traffic Alert (RCTA). La mers înapoi, dispozitivul avertizează șoferul dacă există obstacole care trec în spate și frânează în cazul unei coliziuni iminente. În plus, sistemul de camere permite afișarea funcțiilor de vedere din spate și de sus pe tabloul de bord.
Farurile
au faza scurtă adaptivă automată cu funcție de viraj, pentru a îmbunătăți
vizibilitatea în toate condițiile de condus și în timpul manevrelor. Faza lungă
este echipată cu o funcție de matrice anti-orbire (în funcție de piață) care
controlează automat sectoarele independente, permițând o experiență de condus
mai precisă și mai confortabilă: în plus, oferă și o funcție suplimentară de
amplificare pentru a ajunge la o intensitate a luminii care permite o
vizbilitate la aproximativ 400 m.