Mașina LMDh a fost dezvăluită la Goodwood Festival of Speed, înaintea programelor de curse din 2024, din Campionatul Mondial de Anduranță FIA și IMSA WeatherTech Sportscar Championship
Sant’Agata Bolognese/Goodwood,
13 iulie 2023 – Lamborghini Squadra Corse
lansează astăzi primul său prototip hibrid de curse de anduranță, SC63, la
Festivalul Vitezei de la Goodwood.
SC63, care va începe testele în câteva săptămâni, este
pregătit să concureze în clasa Hypercar a Campionatului Mondial de Anduranță
FIA 2024, inclusiv în Cursa de 24 de ore de la Le Mans, și în clasa GTP a Cupei
IMSA WeatherTech Sports Car Championship Endurance Cup, care cuprinde curse
clasice precum Cursa de 24 de ore de la Daytona și Cursa de 12 ore de la
Sebring. Lamborghini a încheiat un parteneriat cu echipa italiană Iron Lynx
pentru a rula mașina în competițiile internaționale și a semnat cu piloți de
clasă din lumea Formulei 1 și a curselor de anduranță.
Proiectul LMDh reprezintă un nou concept de curse și se
încadrează în strategia Direzione Cor Tauri prezentată în 2021: o agendă pentru
electrificare care va conduce compania spre hibridizarea întregii game de
modele până la sfârșitul anului 2024, îmbunătățind în același timp emoția și
performanțele la volan. Datorită modelului SC63, această abordare a fost
aplicată și programului de motorsport, reprezentând un nou pilon al
Manifestului Lamborghini: Driving Humans Beyond.
"SC63 este cea mai avansată mașină de curse
produsă vreodată de Lamborghini și urmează planul "Direzione Cor
Tauri" stabilit de marcă pentru electrificarea gamei noastre de produse",
a declarat Stephan Winkelmann, președinte și CEO Lamborghini. "Oportunitatea
de a concura în unele dintre cele mai mari curse de anduranță din lume cu un
prototip hibrid se potrivește cu viziunea noastră pentru viitorul mobilității
de înaltă performanță, așa cum am demonstrat-o pentru mașinile legale de stradă
odată cu lansarea Revuelto. SC63 LMDh este pasul spre cele mai înalte eșaloane
și spre viitorul sporturilor cu motor pentru echipa noastră Squadra Corse."
SC63 dispune de un motor V8 biturbo de 3,8 litri,
dezvoltat de inginerii Lamborghini special pentru programul de curse. Motorul
are o configurație în "V rece", ceea ce înseamnă că turbinele sunt
montate în afara unghiului în V al motorului, ceea ce le face mai ușor de răcit
și de întreținut. În plus, soluția "V rece" scade masa și optimizează
centrul de greutate al mașinii. Această soluție, combinată cu un echilibru și o
atitudine aerodinamică special dezvoltată, a fost identificată ca fiind cea mai
eficientă pentru a obține cea mai bună aderență a pneurilor, precum și un
echilibru perfect, manevrabilitate și viteză constantă atât pe un singur tur,
cât și în cursele de lungă distanță.
Puterea motorului și a sistemului hibrid, care este
standard pentru toate automobilele din categoria LMDh, este limitată prin
regulament la 500 kW (680 CV). Unitatea de putere este gestionată de o unitate
de control electronic Bosch. Setul de reguli LMDh specifică o cutie de viteze,
o baterie și o unitate motor-generator (MGU) standard, ceea ce ajută la limitarea
costurilor de dezvoltare a prototipului.
Inginerii Lamborghini au reușit să-și exercite influența
asupra tuturor aspectelor mașinii. Deși cutia de viteze este standard pentru
toate mașinile LMDh, există totuși libertatea de a o personaliza în funcție de
cerințele mărcii, inclusiv în ceea ce privește selectarea rapoartelor de
transmisie și alunecarea diferențialului mecanic.
"Motorsportul este, pentru noi, și un teren de
testare valoros și solicitant pentru tehnologia noastră", declară
Rouven Mohr, Chief Technical Officer Lamborghini "Modelul LMDh,
Lamborghini SC63, este o provocare interesantă atât din punct de vedere tehnic,
cât și uman. Dezvoltarea motorului cu combustie internă, a caroseriei eficiente
din punct de vedere aerodinamic și a pachetului tehnic general este un proces
care ne-a impulsionat să ne ridicăm constant propriile standarde. Acum a venit
momentul să punem roțile în mișcare, la propriu, pe pistă, pentru a fi
pregătiți și competitivi în sezonul 2024. Pe măsură ce lucrăm la dezvoltare,
suntem atenți și la oportunitățile de transfer tehnologic. Vom prelua
experiențele de învățare din motorsport și le vom aplica, acolo unde este
posibil, la viitoarele noastre mașini de serie."
Lamborghini a ales renumiții experți Ligier ca parteneri
pentru a dezvolta și construi monococa. Fiind primul producător care a ales
Ligier pentru un proiect LMDh, Lamborghini a avut libertatea de a specifica
cerințele sale, inclusiv dezvoltarea designului suspensiei față cu tijă de
împingere, distribuția generală a greutății și accesibilitatea pentru
service-ul părțillor importante ale mașinii. Carcasa mediană, care umple
spațiul dintre partea din spate a motorului și partea din față a cutiei de
viteze, afectează pozitiv rigiditatea torsională și a fost proiectată pentru a
găzdui motorul electric.
Un alt aspect cheie al dezvoltării este sistemul de
frânare, care își propune să ofere cel mai înalt nivel de performanță și
fiabilitate, în toate condițiile de drum. Cursele de anduranță solicită foarte
mult frânele, iar primul obiectiv a fost găsirea unui compromis între greutate
și durabilitate, răcire eficientă și, de asemenea, un sistem care să se
adapteze la diferite stiluri de condus.
Caroseria a fost proiectată de departamentul de design
Centro Stile al Lamborghini, împreună cu echipa de design de curse. Aceasta
prezintă indicii stilistice foarte clare ale mărcii, inclusiv farurile și
stopurile reprezentative, în formă de Y.
"Încă de la început, am spus echipei de design că
mașina trebuie să fie perfect funcțională, dar am vrut să creăm un model care
să fie imediat recunoscut drept un Lamborghini", spune Mitja Borkert,
șeful departamentului de design Lamborghini de la Centro Stile. " Reperul
principal de identificare pentru partea din față și din spate a modelului SC63
este dat de semnătura luminoasă în formă de y. Dimensiunea habitaclului și
caracterul principal al mașinii sunt determinate de regulile sportive, dar am
implementat, de asemenea, indicii stilistice ale mărcii noastre în întreaga
mașină. Integrată în panoul lateral al caroseriei puteți vedea o conductă NACA
inspirată de priza de aer a modelului Countach. Pasajul roților din spate dă
impresia de accelerare spre partea din față, iar acest lucru se leagă de limbajul
de design al pasajelor roților de la Lamborghini, care poate fi văzut și pe
Revuelto."
Mașinile vor fi vopsite într-o livrea familiară, în
concordanță cu brandingul văzut pe Huracán GT3 challenger. Mașinile SC63 vor
rula în verde Verde Mantis, cu o bandă neagră Nero Noctis pe habitaclu, capota
față, difuzorul din carbon, eleronul și aripa spate. Ele vor avea, de asemenea,
culorile tricolorului italienesc - verde, alb și roșu - și vor purta marca
partenerului de lungă durată al Lamborghini, producătorul elvețian de ceasuri
Roger Dubuis.
Schema de răcire a mașinii a decis o mare parte din
inginerie și proiectare. De exemplu, prizele de aer în suporturile laterale din
spatele cockpit-ului au trecut prin mai multe iterații, înainte de a se ajunge
la un design final. Echipa a încorporat opt radiatoare diferite, inclusiv două
intercoolere, un radiator pentru cutia de viteze, un condensator pentru aerul
condiționat, un radiator pentru sistemul de recuperare a energiei (ERS), unul
pentru sistemul de stocare a energiei (ESS) și două radiatoare de apă.
Una dintre limitările regulamentului menționează
permiterea unei singure configurații de kit de caroserie, iar modificările pe
care echipele pot să le facă la acel kit, de la o cursă la alta, sunt limitate.
Prin urmare, echipa de proiectare trebuie să ia în considerare scenariul cel
mai pesimist, cum ar fi temperaturile ambientale ridicate, și să gestioneze
eficiența termică a mașinii atât pe circuitele IMSA, cât și pe cele WEC.
SC63 a fost proiectat și dezvoltat pentru a oferi cea mai
largă "fereastră de operare" posibilă, pentru a optimiza performanța
și, în același timp, pentru a putea proteja anvelopele chiar și pe cele mai
agresive suprafețe de circuit. Înaintea testelor pe pistă, o muncă intensă de
cercetare s-a desfășurat în lumea virtuală, cu ajutorul unui simulator Driver
in the Loop (DiL).
Un ajutor suplimentar a venit din partea piloților de
fabrică Lamborghini, Mirko Bortolotti și Andrea Caldarelli, alături de noii
piloți Daniil Kvyat și Romain Grosjean. Ultimii doi au experiență recentă în
cursele de mașini hibride în Formula 1 și au putut ajuta inginerii să pună la
punct sistemul LMDh, în special să proiecteze comenzile de pe volan, pentru a
permite pilotului să controleze funcțiile necesare ale sistemului hibrid.
"Anul acesta marchează nu numai cea de-a 60-a
aniversare a mărcii noastre, ci și cea de-a 10-a aniversare a Squadra Corse,
divizia de motorsport a Lamborghini", spune Giorgio Sanna, directorul
departamentului de motorsport Lamborghini. "În ultimul deceniu, am obținut
rezultate extraordinare. Pornind de la zero, am câștigat unele dintre cele mai
prestigioase curse de anduranță din categoria GT, pentru mașinile noastre de
curse de serie. Printre acestea se numără trei victorii de clasă la cursa de 24
de ore de la Daytona și două victorii consecutive la cursa de 12 ore de la
Sebring. Acum suntem pregătiți pentru ceea ce reprezintă cel mai mare pas spre
viitorul motorsportului, măsurându-ne cu cei mai buni producători din
lume."
Începând cu 2024, o mașină va concura în Campionatul
Mondial de Anduranță FIA. Cea de-a doua mașină va concura în cursele
Campionatului nord-american de anduranță din seria IMSA. Echipa Iron Lynx,
prezentată ca partener la Marea Finală Lamborghini din 2022, va conduce
mașinile în ambele serii, iar linia de piloți îi va include pe Bortolotti,
Caldarelli, Grosjean și Kvyat. Alți piloți vor fi confirmați mai târziu, în
2023.
Directorul și CEO-ul echipei Iron Lynx, Andrea Piccini, a
declarat: "Implicarea într-un proiect atât de ambițios este o
experiență unică în viață. Suntem onorați și extrem de încântați să facem parte
din el și să începem un nou capitol pentru Iron Lynx cu Lamborghini. A fost
uimitor să vedem cum totul prinde în sfârșit contur pentru dezvăluirea
modelului SC63. Toată lumea de la Iron Lynx este nerăbdătoare să înceapă
testele. Aceasta este, fără îndoială, una dintre cele mai mari provocări cu
care ne-am confruntat vreodată ca echipă, iar acum așteptăm cu nerăbdare să
vedem SC63 pe circuit."
Despre ROGER
DUBUIS
Reprezentând un amestec neașteptat de caracter distinctiv
și expertiză orologeră, Roger Dubuis se află în fruntea creației orologiere
expresive încă din 1995. Odată cu invenția îndrăzneață a Hyper Horology™,
Maison a devenit renumită pentru obsesia sa nelimitată de a concepe, proiecta
și modela viitorul Haute Horlogerie - valorile plăcerii, libertății și nebuniei
alimentându-i atitudinea disruptivă. Susținut de manufactura sa complet
integrată, în care fiecare calibru este realizat 100% în interiorul fabricii,
Roger Dubuis se angajează în favoarea performanței și tinde spre excelență.
Recompensate de certificarea Poinçon de Genève, capodoperele lor tradiționale,
dar contemporane, sunt o demonstrație de îndemânare radicală și de măiestrie
ancestrală, pe care Maison le reinterpretează an de an cu o creativitate
ferventă și materiale inovatoare. Cu această energie avangardistă și îndrăzneață,
Roger Dubuis propune colecțiile sale unui cerc exclusivist de clienți, rămânând
în același timp constant dedicat obiectivului de a oferi cel mai entuziast mod
de a experimenta Hyper Horology™.
NO RULES, OUR GAME™