Automobili Lamborghini prezintă în avanpremieră, la Monterey Car Week, viitoarea mașină electrică
Lamborghini
dezvăluie conceptul Lanzador la Monterey Car Week, o viziune concretă a unui viitor
Lamborghini de serie 4, pur electric. Conceptul Lanzador prezintă un GT cu
gardă la sol ridicată, cu 2+2 locuri, cu forme clare, puriste și tehnice, cu un
concept complet nou în ceea ce privește performanțele și o experiență la bord
fără precedent. Rămânând fidel ADN-ului inconfundabil al Lamborghini, acesta
oferă cea mai bună sportivitate din clasa sa și este foarte plăcut de condus.
Noul
concept car se încadrează în strategia "Direzione Cor Tauri" a
companiei italiene de super sportive si în planul său către decarbonizare și
electrificare, anunțat în 2021: după prezentarea modelului V12 plug-in hybrid
Revuelto[1],
Lanzador oferă o perspectivă asupra modelului de serie care va fi construit
începând cu 2028. "Cu cel de-al patrulea concept de model, deschidem un
nou segment de mașini: Ultra GT. Acesta va oferi clienților o nouă experiență
de conducere Lamborghini, de neegalat, datorită tehnologiilor de
pionierat", a declarat Stephan Winkelmann, președinte și CEO al Automobili
Lamborghini.
Acest
concept car combină performanța inerentă unei supermașini sport Lamborghini cu
o personalitate axată pe plăcerea de a conduce, la care se adaugă
versatilitatea unei mașini care poate fi condusă zilnic: Lanzador creează o
experiență originală, pentru un grup în creștere de clienți care își doresc să
fie în avangarda tehnologiei.
Automobili
Lamborghini s-a angajat în urmă cu mai bine de doi ani să prezinte în acest
deceniu un Lamborghini electrificat de înaltă performanță, care să rămână fidel
inimii și sufletului mărcii. Concept-car-ul complet electric este un Gran
Turismo, cu un stil de caroserie surprinzător, cu proporții complet noi și o
experiență la bord de neegalat, prin intermediul noilor funcții de
infotainment, precum și cu un design pur, care combină elementele
ultraperformante ale supermașinii sport Revuelto cu versatilitatea animată a
unui Urus[2].
"Cu
Lanzador privim spre viitor fără a uita de ADN-ul nostru. Primele coupe-uri de
la Lamborghini cu motoare frontale erau Gran Turismos sportive și elegante,
potrivite pentru utilizarea zilnică cu 2+2 locuri. Conceptul pentru cel de-al
patrulea model de serie valorifică filosofia noastră de super-sportivitate
combinată cu noi tehnologii curajoase și un design îndrăzneț, încadrându-se
perfect în strategia noastră Direzione Cor Tauri", explică Stephan
Winkelmann.
Tehnologie – Tracțiune/ Acționare complet electrică cu distribuție
variabilă
Lamborghini
prezintă un concept car care nu e doar un Gran Turismo original, ci mai ales o
avanpremieră a tehnologiilor viitoare.
Câte
un motor electric de mare putere, specific pentru fiecare axă, asigură o
tracțiune integrală permanentă în orice condiții, suprafață și stil de condus
și o putere maximă de peste un megawatt. Tracțiunea integrală oferă, de asemenea,
vectorizarea activă a cuplului electric pe puntea spate, pentru un comportament
deosebit de dinamic în viraje, ușor de reglat și adaptat pentru fiecare
situație. Energia este furnizată de o baterie de înaltă performanță, de nouă
generație, care asigură, de asemenea, o autonomie mare.
"Pentru
noi, electrificarea nu înseamnă o restricție, ci o oportunitate inteligentă de
a dezvolta mai multă performanță și manevrabilitate", spune Rouven Mohr,
directorul tehnic al Lamborghini. ”Prin urmare, nu vor exista compromisuri în
ceea ce privește puterea, plăcerea de a conduce și performanța: acesta este un
Lamborghini complet electric, de care clienții se pot bucura în fiecare zi.”
Cu
toate acestea, nu doar componentele hardware vor defini viitoarele automobile Lamborghini
electrificate de înaltă performanță, ci și software-ul și sistemele de control.
"Lamborghini se va defini și se va diferenția în viitor printr-o strategie
a tuturor sistemelor de control activ. Ducem controlul integrat al dinamicii de
conducere Lamborghini la un nivel complet nou, fapt care nu a mai fost posibil
pentru mașinile sport de serie până acum și care le oferă clienților noștri o
experiență de conducere complet nouă", explică Rouven Mohr. "Găsirea
echilibrului corect între putere, performanță, autonomie și aerodinamică este
cu siguranță una dintre cele mai mari provocări în timpul dezvoltării, dar
provocarea este o piatră de temelie în cadrul departamentului de cercetare și
dezvoltare Lamborghini."
Simte-te ca un pilot
Pilotul reglează singur sistemele în timpul condusului,
prin intermediul comenzilor de pe volanul sport. El poate influența în mod
activ comportamentul mașinii, unde poate crea propriul caracter individual al
automobilului.
Trei
factori și sisteme de control sunt esențiale pentru acest concept car și pentru
viitoarele autovehicule Lamborghini:
1.
Controlul dinamicii de conducere
Noul
sistem de control al dinamicii de conducere Lamborghini Dinamica Veicolo
Integrata (LDVI), dezvoltat recent, stabilește un nou punct de referință pentru
Lamborghini, atât în cazul concept car-ului, cât și al viitoarelor automobile
de serie. Un număr semnificativ mai mare de senzori și de actuatori vor fi
integrați în viitor, în LDVI, pentru a crea un comportament de conducere și mai
fin și mai precis, cu o inovație crucială nu doar în ceea ce privește
hardware-ul, ci și în algoritmul de control care gestionează componentele: cu
cât mai mulți senzori și mai multe date sunt transmise sistemului de control,
cu atât mai precis este algoritmul în furnizarea senzațiilor nuanțate de
conducere și de feedback. Acest lucru permite diferențierea mai precisă a
caracterului de condus, în funcție de fiecare șofer în parte: informațiile sunt
transmise acestuia prin intermediul unor senzori inteligenți, poziționați în
spatele noilor panouri de sticlă ale pilotului, montate în partea din față a
mașinii, oferind o perspectivă asupra viitoarei tehnologii radar.
2. Aerodinamica activă
Aerodinamica
activă joacă un rol chiar mai important în cazul automobilelor electrice, cu
baterii, decât în cazul mașinilor super sport: aerodinamica activă poate crește
autonomia bateriei, îmbunătățind în același timp performanțele. Forța deportantă
precisă, pentru viteze mai mari în viraje, și cea mai mică rezistență posibilă
a aerului la viteză maximă pot fi ajustate în mod variabil pe Lanzador, pentru
cea mai bună performanță, în fiecare caz. Filosofia Lamborghini "Vision of
Smart Aerodynamics" este evidențiată în concept car, cu scopul de a adapta
Aero, la fiecare situație de conducere, pentru a fi în concordanță cu
solicitările șoferului și cu nevoile de autonomie.
Inspirată
de modelele de mașini super sport Lamborghini, aerodinamica inteligentă nou
dezvoltată încorporează sistemul ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva):
binecunoscuta tehnologie utilizată la Huracán Performante și Aventador SVJ,
împreună cu noi dispozitive aero active, în față și în spate, pentru a asigura
cea mai bună eficiență în modul Urban al concept-car-ului și cea mai bună forță
deportantă în modul Performance. Viziunea pentru viitor pentru sistemul ALA al
Lamborghini, este o dovadă a îmbunătățirii continue a departamentului de
cercetare și dezvoltare Lamborghini, pentru a obține cea mai bună eficiență
aerodinamică și pentru a extinde autonomia.
Sistemul
de aerodinamică activă utilizează obturatorul de aer din față și un splitter
mobil, care, atunci când este activat, deschide conductele de răcire a frânelor
și paletele de răcire pentru a obține cele mai bune performanțe. Conducta în S
din față, împreună cu lamelele ascunse pentru ventilație și perdeaua de aer,
îmbunătățesc forța deportantă, în funcție de modul setat: Efficient sau
Downforce. Cu ajutorul prizelor de aer, Lamborghini împiedică presiunea
dinamică din pasajele roților să ridice partea din față a mașinii la viteze
mari. Prin urmare, gurile de aerisire ascunse vizual asigură forță deportantă,
fără a crea rezistență suplimentară. Pe jantele de 23 de inch, designerii
combină elementele hexagonale cu aerolamelele, pentru a minimiza turbulențele
la nivelul roților.
În
partea din spate, în funcție de modul de rulare, lamele înguste se extind din
părțile laterale și din difuzor pentru a îmbunătăți forța deportantă
aerodinamică, în combinație cu spoilerul spate, prin care trece fluxul. În
modul Efficient, fluxul laminar este împotriva caroseriei, pe întreaga lungime
exterioară, până când se întrerupe în partea din spate, iar sistemul ALA este
complet funcțional pentru a crește recuperarea presiunii în spate, reducând
semnificativ rezistența la înaintare și crescând eficiența.
3. Suspensie activă
Datorită
unui șasiu activ care include o punte-spate directoare și o suspensie
pneumatică, Lanzador se adaptează în mod optim la orice situație rutieră. În
plus, urmează setările definite anterior, în funcție de stilul șoferului,
reglabile rapid și direct în timpul călătoriei prin intermediul comenzilor de
pe volan.
Distribuția cuplului motor
Un
avantaj cheie al mașinilor sport electrice cu două motoare este distribuția
precisă a cuplului, pentru o dinamică sporită a condusului. În cazul
conceptului Lamborghini, elementul de control calculează în câteva milisecunde
cuplul necesar sau dorit pentru fiecare axă în parte, cele două motoare
diferențiind și deservind partea stângă și partea dreaptă pe puntea spate.
Controlul vitezei de rulare
Cu
Wheelspeed Control, Lamborghini reglează foarte fin puterea și forța pe fiecare
roată în parte, pentru o intrare în viraje și mai precisă, precum și pentru o
conducere directă și rapidă pe drumuri deosebit de sinuoase și cu accelerații
puternice.
"Combinația
acestor sisteme ridică comportamentul de conducere al concept-car-ului la un
nou nivel în comparație cu o mașină super-sportivă, cu motor cu combustie: este
un Ultra GT electric și super-inteligent", spune Rouven Mohr. "Cu
modurile de conducere nou dezvoltate și foarte bine integrate, inclusiv cu
comenzile active, Lamborghini sporește plăcerea de a conduce și îmbunătățește
siguranța și feedback-ul către pilot."
"Sunt convins că, prin intermediul concept-car-ului și al tehnologiei pe
care o încorporează, vom convinge clienții fideli, dar și pe cei care se pricep
la tehnologie, că noua generație de automobile Lamborghini va deschide un nou
capitol, în ceea ce privește tehnologia, performanța, digitalizarea și dinamica
de condus", explică Rouven Mohr.
Design - Așteptați-vă la ceva neașteptat
Lamborghini
este sinonim cu un ADN de design unic și absolut recognoscibil, preluând
silueta emblematică, cu o singură linie și transpunând-o într-o abordare vizionară
și orientată spre viitor.
Cu
Lanzador, Lamborghini privește spre viitor. Concept-car-ul descrie noi
proporții și reprezintă un nou segment de mașini: Ultra GT, fapt care se vede
nu numai la exterior, ci și în inovațiile de la interior, oferind o nouă
experiență Lamborghini, în ceea ce privește spațiul și spațialitatea.
Designul
concept-car-ului GT este inspirat de navele spațiale. Mitja Borkert, directorul
departamentului de design Lamborghini, descrie punctul de plecare al procesului
de design, pornind de la volumele unei mașini super sport, dar ducându-l mai
departe, pentru a crea o adevărată poziție de pilot la volan, inspirată și de
Huracán Sterrato[3].
Designul
exterior este curajos și neașteptat: liniile curate sunt în stil autentic
Lamborghini și sunt încărcate de tensiune, inspirate fiind de modele legendare
Lamborghini, precum Sesto Elemento, Murciélago și Countach LPI 800-4. Vederea
din lateral preia linia unică a siluetei Lamborghini în combinație cu o
arhitectură unică dezvoltată pentru acest concept-car, cu înclinarea tipică a
habitaclului, care se vede clar atât din față, cât și din spate. În același
timp, designul părții inferioare a mașinii este modelat de abordarea
aerodinamică inteligentă, integrând componente mobile, de ultimă generație, așa
cum se regăsește la mașinile super-sportive Lamborghini. Cu o înălțime a
plafonului de aproximativ 1,5 metri, Grand Turismo electrificat se poziționează
puternic pe șosea, impresionând prin proporțiile sale incomparabil de joase,
create de curbele habitaclului și de muchiile prezente pe toată suprafața
caroseriei sale dinamice.
Amenajarea
interioară urmează cu strictețe filosofia de design "feel like a
pilot" a Lamborghini, combinată cu ideea de navă spațială: preia ideea
unui GT 2+2, dar o duce un pas mai departe, creând un concept de stil de viață
2+2, în care spațiul din spate al habitaclului poate fi folosit și pentru
transportul a tot felul de echipamente sportive sau bagaje.
Un
portbagaj este ascuns sub capota scurtă și puternic înclinată, în timp ce
hayonul mare din sticlă se deschide larg. Scaunele din spate reglabile și un
compartiment pentru bagaje variabil fac ca acest concept car să se adapteze la
aproape orice situație cotidiană.
Detaliile
conceptului futurist sunt sofisticate și reflectă caracterul său unic. Farurile înguste
se inspiră de la Countach LPI 800-4, în timp ce stopurile cu formă hexagonală
includ semnătura luminoasă cu trei elemente LED pe fiecare parte. Elementele
stilistice tipice, cum ar fi litera Y și hexagonul, care au caracterizat
designul Lamborghini de la bun început, pot fi găsite în întreaga mașină,
inclusiv la stopuri și în interior.
"Pentru
mine, Lamborghini Lanzador este, până în prezent, cel mai vizionar și futurist
concept car al nostru, oferind, în același timp, un aspect uimitor și un nou
tip de frumusețe", spune Mitja Borkert. "Proporțiile sunt noi și
inedite, cu potențialul de a crea un segment auto complet nou. Lanzador
prezintă volume de supersportivă, dar cu pilotul într-o poziție ușor mai
înaltă, ca un ecou al lui Huracán Sterrato. Este conceput pentru o nouă
generație, cea a tehnologiei și a digitalizării și demonstrează idei noi și
proaspete în cadrul Lamborghini, în ceea ce privește abordarea noastră de a
integra în mod autentic sustenabilitatea, prin intermediul unui interior care
oferă mai mult spațiu și care utilizează materiale inovatoare. Lanzador este un
concept curajos și neașteptat, care lasă să se întrevadă un potențial viitor
model Lamborghini, cu un design emoțional și o abordare Lamborghini-performantă,
pentru a crea un adevărat Ultra GT", subliniază Borkert.
Poziția
pilotului la interior este definită, de asemenea, de un tablou de bord subțire
și ușor, care folosește elemente de design emblematice, cum ar fi forma mare de
Y a punții consolei centrale. Cu un nivel ridicat de versatilitate pentru
utilizarea de zi cu zi, combinat cu performanțele și poziția scaunelor unei
mașini super-sportive, directorul departamentului de design Mitja Borkert a
creat un interior neașteptat de spațios, folosind libertatea de design oferită
de spațiul unui pachet complet electric.
Pilotul
și copilotul au o poziție joasă în habitaclu, stau ca într-un avion cu reacție,
despărțiți de o consolă centrală, care se transformă vizual în tabloul de bord.
Încadrată în consola centrală și poziționată ergonomic, la îndemâna șoferului,
se află unitatea pilotului pentru controlul sistemului de divertisment, al
sistemului de climatizare și al noilor funcții digitale. Pasagerii primesc
informații prin intermediul ecranelor retractabile automat. Cu ajutorul
Lamborghini ANIMA, șoferul comută între diferitele moduri de conducere,
inclusiv Efficiency și Performance pentru cea mai bună dinamică de condus
posibilă.
Concept-car-ul
este vopsit într-o culoare lichidă, special concepută și dezvoltată pentru
prezentarea de la Monterey Car Week: o culoare proaspătă și modernă, numită
Azzurro Abissale.
Materiale durabile
Odată
cu acest concept car, designerii au transferat filosofia companiei privind materialele
durabile la interiorul mașinii, un act de pionierat, fără a face rabat de la
aspect, senzație, calitate și durabilitate. Concept-car-ul demonstrează
parametrii posibilităților tehnice actuale și ridică Lamborghini la un nou
nivel de sustenabilitate.
Interiorul
este realizat aproape în întregime din materiale durabile, toate produse în
Italia. În timp ce lâna merinos de calitate superioară (de la o companie
italiană cu certificare B) îmbracă tabloul de bord, scaunele și panourile
ușilor, firele colorate sunt realizate din nylon regenerat și multe materiale
plastice invizibile, cum ar fi spuma din scaunele sport, sunt realizate din
fibre reciclate printate 3D. Chiar și carbonul integrat pe scară largă, în
consola centrală și în panourile portierelor, este realizat din carbon
regenerat: un nou material compozit în două straturi.
Piele tăbăcită în mod sustenabil
Pielea
durabilă se referă la cea care este tăbăcită cu apă specială, într-un mod
ecologic. Apa provine din producția de ulei de măsline și trebuie tratată în
stații de tratare a apelor reziduale, din cauza acidității sale ridicate și a
efectului antimicrobian și fitotoxic. Cu toate acestea, această apă reziduală
din producția de ulei de măsline poate fi reutilizată și de producătorii de
produse chimice pentru a produce agenți de tăbăcire: procesul de tăbăcire integrează
o sinergie "Made in Italy", cu producția de ulei de măsline italian.
100% lână merinos
În
loc de lână prelucrată artificial, Lamborghini folosește lână de la oile Merino
din Australia. În fiecare an, lâna oilor crește la loc, ceea ce face ca lâna să
fie o fibră complet regenerabilă, spre deosebire de țesăturile sintetice, care
sunt produse industrial din energie fosilă neregenerabilă. Aceasta este
importată în Europa o dată pe an, cu vaporul, ceea ce reduce amprenta de
carbon. Țesătura este apoi fabricată de singura companie italiană de țesături,
care a primit certificarea B-corporation. Lâna Merino este biodegradabilă,
suplă și moale la atingere.
Carbon regenerat
Carbonul
regenerat este o nouă abordare a materialelor compozite, dezvoltată de
Lamborghini, pentru a se potrivi cu ADN-ul său și cu cerințele de
sustenabilitate. Noua abordare lay-up se bazează pe un strat estetic (pe partea
vizibilă) și mai multe straturi interioare (structurale) în funcție de
cerințele de performanță. Pentru stratul estetic sunt în curs de dezvoltare mai
multe tipuri de fibre, inclusiv unele fibre naturale, împletite cu carbon. Acest
lucru păstrează proprietățile tehnice ale carbonului, reducând în același timp
utilizarea fibrei de carbon. Pentru straturile interioare, Lamborghini a lucrat
la materiale de bază, cum ar fi carbonul reciclat, care constau în folii din
carbon reciclat, sau, alternativ, în spumă produsă din PET reciclat. În plus,
atât straturile estetice, cât și cele structurale sunt combinate cu un sistem
de rășini, pe bază de biorezină, care sporește abordarea sustenabilă. Această
aplicație oferă o libertate maximă în ceea ce privește designul și
personalizarea, alături de performanțe tehnice.
Fibră sintetică din plastic reciclat
Lamborghini
folosește un nou tip de fir sintetic pe multe dintre componentele
concept-car-ului, care este parțial fabricat din plastic reciclat, recuperat
din oceane: este mărunțit fin, spălat, uscat, presat sub presiune înaltă și
transformat în fire subțiri de nylon. În final, aceste fire ajung sub formă de
nylon regenerat, pe role mari, pentru producția ulterioară de piese din
plastic. Marele avantaj este că materialul poate fi reutilizat întotdeauna și
trece prin ciclul de producție de mai multe ori: un tip special de conservare a
resurselor, ceea ce înseamnă că structurile pot fi produse fără a consuma noi
resurse. În comparație cu piesele din plastic fabricate din petrol, acest lucru
este cu 80 % mai ecologic.
Forme imprimate 3D
Un
aspect important al producției durabile și al economisirii resurselor constă
într-un nou proces de imprimare 3D pentru materiale plastice, cum ar fi spuma
utilizată în scaunele sport. Un nou material de imprimare pentru imprimarea FDM
(Fused Deposition Modelling) este fabricat din deșeuri reciclate, cum ar fi
sticlele de plastic folosite. Este un material foarte versatil și un plastic
stabil și inofensiv, ideal ca materie primă pentru spuma de scaun imprimată 3D,
datorită bunei sale rezistențe mecanice, termice și chimice, dar și a
capacității sale de a fi utilizat într-un mod elegant și practic, fiind
invizibil sub țesăturile de scaun. Materialul poate fi reciclat din nou după ce
a fost utilizat. Proporția de material reciclat poate fi cuprinsă între 45 și
100 %, în funcție de originea deșeurilor.
Planul Lamborghini "Direzione Cor Tauri" privind
decarbonizarea
Lamborghini se concentrează de ani de zile pe producția durabilă și pe
reducerea emisiilor de CO2. Din 2015, situl din Sant'Agata Bolognese, cu cei
182.000 m2 de spațiu, funcționează ca o companie certificată CO2-neutru. Prin planul
de decarbonizare "Direzione Cor Tauri" prezentat în octombrie 2021,
compania s-a angajat să își reducă cel puțin la jumătate emisiile de CO2
începând cu 2025.
"Cor Tauri" vine din latină și înseamnă inimă de
taur. În același timp, este numele celei mai strălucitoare stele din
constelația Taurului, care arată calea către un viitor electrificat, dar care
rămâne fidelă inimii și sufletului mărcii. "Planul de electrificare al
Lamborghini este o schimbare de direcție făcută inevitabilă de un context
radical schimbat. Dorim să ne aducem contribuția odată cu acesta și să ne
reducem tot mai mult impactul asupra mediului, prin proiecte concrete", a
declarat Stephan Winkelmann, la lansare.
Lamborghini
plănuiește să își electrifice întreaga gamă de produse până la sfârșitul anului
2024: compania investește peste 1,9 miliarde de euro pe parcursul a patru ani
pentru conversia la tehnologia hibridă, cea mai mare investiție din istoria
mărcii italiene. Conceptul celui de-al patrulea model nu este doar o
demonstrație tehnică, ci și un "laborator pe roți", rafinat din punct
de vedere al materialelor durabile. Versiunea de serie a concept-car-ului va
oferi performanțe extraordinare începând cu 2028 și va fi în fruntea
segmentului său. Ea va păstra în mod natural ADN-ul mărcii și va duce tradiția
de peste 60 de ani a Lamborghini, într-un nou deceniu.
Cel de-al patrulea concept reprezintă design, performanță și răspunsul la întrebarea către ce se îndreaptă Lamborghini în viitor. "Pentru noi, cel de-al patrulea model este extensia absolut logică a portofoliului existent - legătura perfectă între Urus și mașinile noastre super-sportive", spune Stephan Winkelmann. Cu noua serie de modele, a patra, Lamborghini va oferi în viitor un portofoliu perfect, care va încorpora supermașini sport emoționante, cu motoare hibride și următoarea generație Urus cu plug-in hybrid.
Lanzador nu este un capriciu al designerilor și inginerilor: el oferă o avanpremieră concretă a mașinilor de serie, pe care Lamborghini le va prezenta în 2028. Mașina de serie, bazată pe conceptul celui de-al patrulea model, va fi construită la Sant'Agata Bolognese și, în acest scop, Lamborghini intenționează să extindă locația și să angajeze forță de muncă suplimentară.
[1] Mașina nu este încă pusă în vânzare și, prin urmare, nu face obiectul
Directivei 1999/94/CE. Datele privind consumul de combustibil și emisiile se
află în faza de omologare de tip.
[2] Consumul de combustibil și valorile emisiilor pentru toate modelele
Urus; Consumul de combustibil combinat: 14,1-12,7 l/100 km (WLTP); Emisii de
CO2 combinate: 325-320 g/km (WLTP).
[3] Consumul de combustibil și valorile emisiilor pentru Huracán Sterrato;
Consumul de combustibil mixt: 14,9 l/100 km (WLTP); Emisii de CO2 mixte: 337
g/km (WLTP)