1974 - 2024: 50 de ani de la producția primului Lamborghini Countach

Știri

1974 - 2024: 50 de ani de la producția primului Lamborghini Countach

03 septembrie 2024

Povestea legendarului V12 care a revoluționat producția Lamborghini

 

 

Sant’Agata Bolognese, 3 septembrie 2024 - În martie 1974, la fabrica Lamborghini din Sant'Agata Bolognese a început producția în serie a modelului Countach; un model care a devenit legendă și a rămas pe piață timp de 16 ani. Countach a fost primul Lamborghini a cărui caroserie a fost realizată „in-house”, cu îmbinare manuală a panourilor, și primul al cărui interior a fost produs de Departamentul de Tapițerie Lamborghini, o adevărată revoluție care, după 50 de ani, a devenit o tradiție la Sant'Agata Bolognese. Cu ocazia acestei aniversări, Lamborghini a readus primul Countach LP 400 pe linia de producție pe care a fost creat și unde astăzi este produs Lamborghini Revuelto, pentru o ședință foto despre trecut și prezent. În plus, Lamborghini a pus la dispoziție câteva imagini exclusive ale liniei Countach din arhivele sale.

„Suntem mândri că producem modelele noastre de mașini super sport în continuare, în locul în care a fost creat Countach”, a comentat Ranieri Niccoli, Chief Manufacturing Officer al Lamborghini. „Producția s-a schimbat radical de atunci și a existat o transformare accentuată a multor aspecte, care a început cu producția modelului Countach și continuă la modelele de astăzi. Astăzi, producția noastră este foarte diferită de cea din 1974, dar păstrează cele mai bune aspecte și reunește abilitățile manuale ale operatorilor noștri cu cele mai bune tehnologii disponibile, dând naștere așa-numitei Manifattura Lamborghini Next Level. Numitorul comun între producția modelului Countach și mașinile noastre de astăzi este atenția la detalii.”

Evoluția Countach

Lamborghini Countach LP 500 a fost prezentat la Salonul Auto de la Geneva pe 11 martie 1971, ca o mașină concept, iar succesul său imediat a făcut ca decizia de a-l transforma într-o mașină de serie să fie una ușoară. După mai multe prototipuri și de trei ani de dezvoltare tehnică și teste rutiere intense, modelul de serie, Countach LP 400, a fost gata. În timp ce mașina era dezvoltată, la Sant'Agata Bolognese se lucra la crearea liniei de producție pe care urma să fie produs modelul Countach. Acesta a fost un alt mod în care Countach a fost revoluționar: pentru prima dată în istoria Lamborghini, caroseria urma să fie fabricată in-house. Până în acel moment, mașinile Lamborghini fuseseră fabricate în două locuri diferite, cu piese mecanice produse de Lamborghini, iar caroseria construită de carosieri externi și apoi trimisă la Sant'Agata Bolognese pentru a fi asamblată cu cadrul și piesele mecanice. Decizia de a aduce producția caroseriei în cadrul fabricii Lamborghini a avut un impact imediat și semnificativ asupra creșterii companiei.

Linia de asamblare Countach nr.1

Fabrica Lamborghini originală avea o suprafață acoperită de 12.000 m2, iar construcția a început în 1963 și s-a încheiat în 1966, în același timp în care și cutia de viteze și diferențialul au început să fie produse intern. Fabrica includea zona de producție, birourile, sălile de testare și atelierul de service. Producția includea două linii: una pentru motoare și piese mecanice și cealaltă pentru asamblarea automobilelor. La 18 octombrie 1968, Lamborghini anunța că urmează să finalizeze construcția a trei noi clădiri industriale, adăugând 3.500 m2 de suprafață acoperită. În prezent, fabrica este foarte diferită, acoperind o suprafață de 346 000 m2, dar zona în care a fost asamblat Countach, cunoscută sub numele de linia de asamblare Countach nr. 1, rămâne aceeași și este acum locul în care este produs Revuelto, noua mașină Lamborghini hibrid plug-in cu 12 cilindri. În timpul perioadei Countach, linia de asamblare era simplă și la scară mică, toate operațiunile fiind efectuate manual. Panourile caroseriei erau modelate manual și apoi verificate pe un șablon de lemn, înainte de a fi sudate împreună și ajustate pe matrița caroseriei. Această prelucrare finală era esențială, având în vedere că fiecare parte, fiind produsă și asamblată manual, părea identică cu celelalte, dar în realitate fiecare era ușor diferită. Caroseria completă, încă în aluminiu brut, era apoi îmbinată cu cadrul. Această unitate, așezată pe un cărucior industrial care mergea pe șine, călătorea între diferitele stații de asamblare la care erau montate diferitele piese mecanice. Countach a fost, de asemenea, primul care a implicat Departamentul de Tapițerie Lamborghini, care la început se ocupa doar de montarea și asamblarea interioarelor în parteneriat cu furnizori externi. În cele din urmă, acesta a devenit complet autonom, inclusiv în ceea ce privește tapițeria din piele și cusăturile, devenind o parte esențială a personalizării oferite și acum de Lamborghini clienților săi prin programul Ad Personam. Astăzi, linia de producție s-a schimbat, la fel și utilajele și materialele folosite, fiind mult mai organizată, eficientă și ergonomică. Dacă în anii '70 se folosea aluminiul, acum există fibra de carbon, care este produsă, de asemenea, la fabrica din Sant'Agata Bolognese. Ceea ce nu s-a schimbat este pasiunea și grija cu care operatorii produc noile mașini.

Continuitate de la Countach la Revuelto

O jumătate de secol separă modelele Countach și Revuelto, iar în acest timp s-au schimbat și volumele: în cei 16 ani de producție ai modelului Countach, au fost produse 1999 unități; cei 11 ani de producție ai modelului Diablo au generat 2903 unități; cei nouă ani de producție ai modelului Murciélago au produs 4000 de mașini, iar cei 11 ani de producție ai modelului Aventador peste 11.000. În ciuda acestor diferențe, unite de locul de producție, există multe caracteristici comune între Countach și Revuelto. În primul rând, configurația tehnică generală este aceeași, cu un motor în spate, cu 12 cilindri în poziție longitudinală. Cu toate acestea, pe Revuelto există și pachetul de baterii, ceea ce a dus la mutarea cutiei de viteze în spatele motorului V12. Configurația de conducere este aceeași, la fel și ușile „Scissor”, care au fost văzute pentru prima dată pe Countach, înainte de a deveni o caracteristică distinctivă a automobilelor Lamborghini V12. Mai mult, în ceea ce privește caracteristicile stilistice, care au arătat o continuitate extraordinară de la Countach la Diablo, apoi la Murciélago și Aventador, linia vizuală subtilă care trece între aripa față și acoperișul cockpitului, terminându-se cu spoilerul spate, este de fapt cunoscută sub numele de „linia Countach”.

Toate modelele Countach

Prima versiune a modelului Countach, produsă în 152 de unități, a fost LP 400 (1974-1978), cu aripi fără extensii și acoperiș cu nișă centrală proiectată pentru oglinda retrovizoare, ceea ce i-a adus porecla de „Periscopio”. LP 400 S (1978-1982), cu 235 de unități, a fost derivat direct din modelul special LP 400 pe care entuziastul canadian Walter Wolf l-a comandat la Lamborghini. LP 400 S a fost caracterizat prin adoptarea anvelopelor Pirelli cu profil redus, a extensiilor pasajelor roților, a roților „phone dial” și a apendicelui aerodinamic poziționat sub partea frontală. Această configurație, deși îmbunătățită și mai bine integrată în versiunile ulterioare, a devenit trăsătura distinctivă a modelului Countach pentru următorul deceniu. Modelul 5000 S (1982-1984), produs în 323 de unități și cu puține modificări din punct de vedere estetic, dispunea de un V12 cu o cilindree crescută de 4,8 litri. Countach Quattrovalvole care a urmat (1985-1988), cu 631 de unități, a fost caracterizat vizual de „cocoașa” de pe capotă, necesară pentru a adăposti motorul de 5,2 litri, echipat cu un sistem de distribuție cu 4 valve pentru fiecare cilindru. Countach 25th Anniversary (1988-1990), cu 658 de unități, a fost creat pentru a sărbători 25 de ani de la înființarea companiei și a implicat o revizuire totală a apendicelor aerodinamice ale modelului Countach. De asemenea, s-au schimbat prizele de aer de pe aripile spate și unele panouri, cum ar fi cele de pe capote, care au fost realizate pentru prima dată din fibră de carbon. Este demn de remarcat cum succesul comercial al modelului Countach a fost mereu în creștere și cum ultimele două versiuni au fost cele care au fost produse în cel mai mare număr, beneficiind de omologarea obținută pentru vânzarea lui Countach pe piața americană.        

Pe parcursul anilor în care a fost comercializat, Countach a fost modelul care, pe lângă faptul că a ajuns, prin afișe, pe pereții unei întregi generații și a fost folosit în zeci de filme, a permis companiei Lamborghini să fie competitivă de la mijlocul anilor '70 până în 1990 și să devină o adevărată legendă.

Fișa tehnică Lamborghini Countach LP 400

Motor: 60° V12, din aluminiu

Alezaj x cursă mm: 82 x 62

Capacitate: 3929 cc

Raport de compresie: 10,5:1

Putere: 375 CV la 8000 rpm

Distribuție: dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 2 supape pe cilindru.

Sistem de alimentare: 6 carburatoare duble Weber 45 DCOE

Cutie de viteze manuală Lamborghini cu 5 trepte + R

Ambreiaj: uscat, cu o singură placă

Șasiu: Tubular cu panouri de caroserie din aluminiu

Suspensie: Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri elicoidale și amortizoare telescopice

Frâne: cu disc ventilat

Ampatament mm: 2450

Cale de rulare mm: față 1500; spate 1520

Anvelope: Michelin XWX față 205 X 14, spate 215 X 14

Greutate la frânare kg: 1065 kg

 

Fișa tehnică Lamborghini Countach LP 400 S

Motor: 60° V12, din aluminiu

Alezaj x cursă mm: 82 x 62

Capacitate: 3929 cc

Raport de compresie: 10,5:1

Putere: 353 CV la 7500 rpm

Distribuție: dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 2 supape pe cilindru.

Sistem de alimentare: 6 carburatoare duble Weber 45 DCOE

Cutie de viteze manuală Lamborghini cu 5 trepte + R

Ambreiaj: uscat, cu o singură placă

Șasiu: Tubular cu panouri de caroserie din aluminiu

Suspensie: Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri elicoidale și amortizoare telescopice

Frâne: cu disc ventilat

Ampatament mm: 2450

Cale de rulare mm: față 1492; spate 1606

Anvelope: Pirelli P7, față 205/70-15, spate 345/35-15

Greutate la frânare kg: 1200 kg

 

Fișa tehnică Lamborghini Countach LP 5000 S

Motor: 60° V12, din aluminiu

Alezaj x cursă mm: 85.5 x 69

Capacitate: 4754 cc

Raport de compresie: 9,2:1

Putere: 375 CV la 7000 rpm

Distribuție: dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 2 supape pe cilindru.

Sistem de alimentare: 6 carburatoare duble Weber 45 DCOE

Cutie de viteze manuală Lamborghini cu 5 trepte + R

Ambreiaj: uscat, cu o singură placă

Șasiu: Tubular cu panouri de caroserie din aluminiu

Suspensie: Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri elicoidale și amortizoare telescopice

Frâne: cu disc ventilat

Ampatament mm: 2450

Cale de rulare mm: față 1492; spate 1606

Anvelope: Pirelli P7, față 205/50-15, spate 345/35-15

Greutate la frânare kg: 1490 kg

 

Fișa tehnică Lamborghini Countach Quattrovalvole

Motor: 60° V12, din aluminiu

Alezaj x cursă mm: 85.5 x 75

Capacitate: 5167 cc

Raport de compresie: 9,5:1

Putere: 455 CV la 7000 rpm

Distribuție: dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 4 supape pe cilindru.

Sistem de alimentare: 6 carburatoare duble Weber 44 DCNF

Cutie de viteze manuală Lamborghini cu 5 trepte + R

Ambreiaj: uscat, cu o singură placă

Șasiu: Tubular cu panouri de caroserie din aluminiu

Suspensie: Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri elicoidale și amortizoare telescopice

Frâne: cu disc ventilat

Ampatament mm: 2500

Cale de rulare mm: față 1536; spate 1606

Anvelope: Pirelli P7 F, față 225/50-VR15, spate 345/35-VR15

Greutate la frânare kg: 1490 kg

 

Fișa tehnică Lamborghini Countach 25th Anniversary

Motor: 60° V12, din aluminiu

Alezaj x cursă mm: 85.5 x 75

Capacitate: 5167 cc

Raport de compresie: 9,5:1

Putere: 455 CV la 7000 rpm

Distribuție: dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 4 supape pe cilindru.

Sistem de alimentare: 6 carburatoare duble Weber 44 DCNF

Cutie de viteze manuală Lamborghini cu 5 trepte + R

Ambreiaj: uscat, cu o singură placă

Șasiu: Tubular cu panouri de caroserie din aluminiu, fibră de sticlă și fibră de carbon (capota motorului din față și compartimentul pentru bagaje)

Suspensie: Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri elicoidale și amortizoare telescopice

Frâne: cu disc ventilat

Ampatament mm: 2500

Cale de rulare mm: față 1536; spate 1606

Anvelope: față 225/50-ZR15, spate 345-35/ZR15

Greutate la frânare kg: 1490 kg

Consumul de combustibil și valorile emisiilor tuturor autovehiculelor promovate pe această pagină - Consum de combustibil și emisii: 19,2 - 12,7 l / 100 km; Emisii de CO2 combinate: 460 g/km - 325 g/km (WLTP)