Povestea legendarului V12
care a revoluționat producția Lamborghini
Sant’Agata
Bolognese, 3 septembrie 2024 - În martie 1974, la fabrica
Lamborghini din Sant'Agata Bolognese a început producția în serie a modelului
Countach; un model care a devenit legendă și a rămas pe piață timp de 16 ani.
Countach a fost primul Lamborghini a cărui caroserie a fost realizată
„in-house”, cu îmbinare manuală a panourilor, și primul al cărui interior a
fost produs de Departamentul de Tapițerie Lamborghini, o adevărată revoluție
care, după 50 de ani, a devenit o tradiție la Sant'Agata Bolognese. Cu ocazia
acestei aniversări, Lamborghini a readus primul Countach LP 400 pe linia de
producție pe care a fost creat și unde astăzi este produs Lamborghini Revuelto,
pentru o ședință foto despre trecut și prezent. În plus, Lamborghini a pus la
dispoziție câteva imagini exclusive ale liniei Countach din arhivele sale.
„Suntem mândri că producem modelele noastre de mașini
super sport în continuare, în locul în care a fost creat Countach”, a comentat Ranieri Niccoli, Chief Manufacturing
Officer al Lamborghini.
„Producția s-a schimbat radical de atunci și a existat o transformare
accentuată a multor aspecte, care a început cu producția modelului Countach și continuă
la modelele de astăzi. Astăzi, producția noastră este foarte diferită de cea
din 1974, dar păstrează cele mai bune aspecte și reunește abilitățile manuale
ale operatorilor noștri cu cele mai bune tehnologii disponibile, dând naștere
așa-numitei Manifattura Lamborghini Next Level. Numitorul comun între producția
modelului Countach și mașinile noastre de astăzi este atenția la detalii.”
Evoluția Countach
Lamborghini
Countach LP 500 a fost prezentat la Salonul Auto de la Geneva pe 11 martie
1971, ca o mașină concept, iar succesul său imediat a făcut ca decizia de a-l
transforma într-o mașină de serie să fie una ușoară. După mai multe prototipuri
și de trei ani de dezvoltare tehnică și teste rutiere intense, modelul de
serie, Countach LP 400, a fost gata. În timp ce mașina era dezvoltată, la
Sant'Agata Bolognese se lucra la crearea liniei de producție pe care urma să
fie produs modelul Countach. Acesta a fost un alt mod în care Countach a fost
revoluționar: pentru prima dată în istoria Lamborghini, caroseria urma să fie
fabricată in-house. Până în acel moment, mașinile Lamborghini fuseseră
fabricate în două locuri diferite, cu piese mecanice produse de Lamborghini,
iar caroseria construită de carosieri externi și apoi trimisă la Sant'Agata
Bolognese pentru a fi asamblată cu cadrul și piesele mecanice. Decizia de a
aduce producția caroseriei în cadrul fabricii Lamborghini a avut un impact
imediat și semnificativ asupra creșterii companiei.
Linia de asamblare Countach nr.1
Fabrica
Lamborghini originală avea o suprafață acoperită de 12.000 m2, iar construcția
a început în 1963 și s-a încheiat în 1966, în același timp în care și cutia de
viteze și diferențialul au început să fie produse intern. Fabrica includea zona
de producție, birourile, sălile de testare și atelierul de service. Producția
includea două linii: una pentru motoare și piese mecanice și cealaltă pentru
asamblarea automobilelor. La 18 octombrie 1968, Lamborghini anunța că urmează
să finalizeze construcția a trei noi clădiri industriale, adăugând 3.500 m2 de
suprafață acoperită. În prezent, fabrica este foarte diferită, acoperind o
suprafață de 346 000 m2, dar zona în care a fost asamblat Countach, cunoscută
sub numele de linia de asamblare Countach nr. 1, rămâne aceeași și este acum
locul în care este produs Revuelto, noua mașină Lamborghini hibrid plug-in cu
12 cilindri. În timpul perioadei Countach, linia de asamblare era simplă și la
scară mică, toate operațiunile fiind efectuate manual. Panourile caroseriei erau
modelate manual și apoi verificate pe un șablon de lemn, înainte de a fi sudate
împreună și ajustate pe matrița caroseriei. Această prelucrare finală era
esențială, având în vedere că fiecare parte, fiind produsă și asamblată manual,
părea identică cu celelalte, dar în realitate fiecare era ușor diferită.
Caroseria completă, încă în aluminiu brut, era apoi îmbinată cu cadrul. Această
unitate, așezată pe un cărucior industrial care mergea pe șine, călătorea între
diferitele stații de asamblare la care erau montate diferitele piese mecanice.
Countach a fost, de asemenea, primul care a implicat Departamentul de Tapițerie
Lamborghini, care la început se ocupa doar de montarea și asamblarea
interioarelor în parteneriat cu furnizori externi. În cele din urmă, acesta a
devenit complet autonom, inclusiv în ceea ce privește tapițeria din piele și
cusăturile, devenind o parte esențială a personalizării oferite și acum de
Lamborghini clienților săi prin programul Ad Personam. Astăzi, linia de
producție s-a schimbat, la fel și utilajele și materialele folosite, fiind mult
mai organizată, eficientă și ergonomică. Dacă în anii '70 se folosea aluminiul,
acum există fibra de carbon, care este produsă, de asemenea, la fabrica din
Sant'Agata Bolognese. Ceea ce nu s-a schimbat este pasiunea și grija cu care
operatorii produc noile mașini.
Continuitate de la Countach la Revuelto
O
jumătate de secol separă modelele Countach și Revuelto, iar în acest timp s-au
schimbat și volumele: în cei 16 ani de producție ai modelului Countach, au fost
produse 1999 unități; cei 11 ani de producție ai modelului Diablo au generat
2903 unități; cei nouă ani de producție ai modelului Murciélago au produs 4000
de mașini, iar cei 11 ani de producție ai modelului Aventador peste 11.000. În
ciuda acestor diferențe, unite de locul de producție, există multe
caracteristici comune între Countach și Revuelto. În primul rând, configurația
tehnică generală este aceeași, cu un motor în spate, cu 12 cilindri în poziție
longitudinală. Cu toate acestea, pe Revuelto există și pachetul de baterii,
ceea ce a dus la mutarea cutiei de viteze în spatele motorului V12.
Configurația de conducere este aceeași, la fel și ușile „Scissor”, care au fost
văzute pentru prima dată pe Countach, înainte de a deveni o caracteristică
distinctivă a automobilelor Lamborghini V12. Mai mult, în ceea ce privește
caracteristicile stilistice, care au arătat o continuitate extraordinară de la
Countach la Diablo, apoi la Murciélago și Aventador, linia vizuală subtilă care
trece între aripa față și acoperișul cockpitului, terminându-se cu spoilerul
spate, este de fapt cunoscută sub numele de „linia Countach”.
Toate modelele Countach
Prima
versiune a modelului Countach, produsă în 152 de unități, a fost LP 400
(1974-1978), cu aripi fără extensii și acoperiș cu nișă centrală proiectată
pentru oglinda retrovizoare, ceea ce i-a adus porecla de „Periscopio”. LP 400 S
(1978-1982), cu 235 de unități, a fost derivat direct din modelul special LP
400 pe care entuziastul canadian Walter Wolf l-a comandat la Lamborghini. LP
400 S a fost caracterizat prin adoptarea anvelopelor Pirelli cu profil redus, a
extensiilor pasajelor roților, a roților „phone dial” și a apendicelui
aerodinamic poziționat sub partea frontală. Această configurație, deși
îmbunătățită și mai bine integrată în versiunile ulterioare, a devenit
trăsătura distinctivă a modelului Countach pentru următorul deceniu. Modelul
5000 S (1982-1984), produs în 323 de unități și cu puține modificări din punct
de vedere estetic, dispunea de un V12 cu o cilindree crescută de 4,8 litri.
Countach Quattrovalvole care a urmat (1985-1988), cu 631 de unități, a fost
caracterizat vizual de „cocoașa” de pe capotă, necesară pentru a adăposti
motorul de 5,2 litri, echipat cu un sistem de distribuție cu 4 valve pentru
fiecare cilindru. Countach 25th Anniversary (1988-1990), cu 658 de unități, a
fost creat pentru a sărbători 25 de ani de la înființarea companiei și a
implicat o revizuire totală a apendicelor aerodinamice ale modelului Countach.
De asemenea, s-au schimbat prizele de aer de pe aripile spate și unele panouri,
cum ar fi cele de pe capote, care au fost realizate pentru prima dată din fibră
de carbon. Este demn de remarcat cum succesul comercial al modelului Countach a
fost mereu în creștere și cum ultimele două versiuni au fost cele care au fost
produse în cel mai mare număr, beneficiind de omologarea obținută pentru
vânzarea lui Countach pe piața americană.
Pe
parcursul anilor în care a fost comercializat, Countach a fost modelul care, pe
lângă faptul că a ajuns, prin afișe, pe pereții unei întregi generații și a
fost folosit în zeci de filme, a permis companiei Lamborghini să fie
competitivă de la mijlocul anilor '70 până în 1990 și să devină o adevărată
legendă.
Fișa tehnică Lamborghini Countach LP 400
Motor: 60° V12,
din aluminiu
Alezaj x cursă
mm: 82 x 62
Capacitate: 3929
cc
Raport de
compresie: 10,5:1
Putere: 375 CV la
8000 rpm
Distribuție:
dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 2 supape pe cilindru.
Sistem de
alimentare: 6 carburatoare duble Weber 45 DCOE
Cutie de viteze
manuală Lamborghini cu 5 trepte + R
Ambreiaj: uscat,
cu o singură placă
Șasiu: Tubular cu
panouri de caroserie din aluminiu
Suspensie:
Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri
elicoidale și amortizoare telescopice
Frâne: cu disc
ventilat
Ampatament mm:
2450
Cale de rulare
mm: față 1500; spate 1520
Anvelope:
Michelin XWX față 205 X 14, spate 215 X 14
Greutate la
frânare kg: 1065 kg
Fișa tehnică Lamborghini Countach LP 400 S
Motor: 60° V12,
din aluminiu
Alezaj x cursă
mm: 82 x 62
Capacitate: 3929
cc
Raport de
compresie: 10,5:1
Putere: 353 CV la
7500 rpm
Distribuție:
dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 2 supape pe cilindru.
Sistem de
alimentare: 6 carburatoare duble Weber 45 DCOE
Cutie de viteze
manuală Lamborghini cu 5 trepte + R
Ambreiaj: uscat,
cu o singură placă
Șasiu: Tubular cu
panouri de caroserie din aluminiu
Suspensie:
Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri
elicoidale și amortizoare telescopice
Frâne: cu disc
ventilat
Ampatament mm:
2450
Cale de rulare
mm: față 1492; spate 1606
Anvelope: Pirelli
P7, față 205/70-15, spate 345/35-15
Greutate la
frânare kg: 1200 kg
Fișa tehnică Lamborghini Countach LP 5000 S
Motor: 60° V12,
din aluminiu
Alezaj x cursă
mm: 85.5 x 69
Capacitate: 4754
cc
Raport de
compresie: 9,2:1
Putere: 375 CV la
7000 rpm
Distribuție:
dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 2 supape pe cilindru.
Sistem de
alimentare: 6 carburatoare duble Weber 45 DCOE
Cutie de viteze
manuală Lamborghini cu 5 trepte + R
Ambreiaj: uscat,
cu o singură placă
Șasiu: Tubular cu
panouri de caroserie din aluminiu
Suspensie:
Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri
elicoidale și amortizoare telescopice
Frâne: cu disc
ventilat
Ampatament mm:
2450
Cale de rulare
mm: față 1492; spate 1606
Anvelope: Pirelli
P7, față 205/50-15, spate 345/35-15
Greutate la
frânare kg: 1490 kg
Fișa tehnică Lamborghini Countach Quattrovalvole
Motor: 60° V12,
din aluminiu
Alezaj x cursă
mm: 85.5 x 75
Capacitate: 5167
cc
Raport de
compresie: 9,5:1
Putere: 455 CV la
7000 rpm
Distribuție:
dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 4 supape pe cilindru.
Sistem de
alimentare: 6 carburatoare duble Weber 44 DCNF
Cutie de viteze
manuală Lamborghini cu 5 trepte + R
Ambreiaj: uscat,
cu o singură placă
Șasiu: Tubular cu
panouri de caroserie din aluminiu
Suspensie:
Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri
elicoidale și amortizoare telescopice
Frâne: cu disc
ventilat
Ampatament mm:
2500
Cale de rulare
mm: față 1536; spate 1606
Anvelope: Pirelli
P7 F, față 225/50-VR15, spate 345/35-VR15
Greutate la
frânare kg: 1490 kg
Fișa tehnică Lamborghini Countach 25th Anniversary
Motor: 60° V12,
din aluminiu
Alezaj x cursă
mm: 85.5 x 75
Capacitate: 5167
cc
Raport de
compresie: 9,5:1
Putere: 455 CV la
7000 rpm
Distribuție:
dublu arbore cu came în sus cu control prin lanț. 4 supape pe cilindru.
Sistem de
alimentare: 6 carburatoare duble Weber 44 DCNF
Cutie de viteze
manuală Lamborghini cu 5 trepte + R
Ambreiaj: uscat,
cu o singură placă
Șasiu: Tubular cu
panouri de caroserie din aluminiu, fibră de sticlă și fibră de carbon (capota
motorului din față și compartimentul pentru bagaje)
Suspensie:
Suspensii independente față și spate cu acțiune în paralelogram, arcuri
elicoidale și amortizoare telescopice
Frâne: cu disc
ventilat
Ampatament mm:
2500
Cale de rulare
mm: față 1536; spate 1606
Anvelope: față
225/50-ZR15, spate 345-35/ZR15
Greutate la
frânare kg: 1490 kg